11 oktober 2006

Grallimatik

Säljer inte Bodil Malmsten sina böcker i bokhandeln längre? Jag var inne och letade efter "Hör bara hur mitt hjärta bultar i mig" i Akademibokhandeln på Odenplan, men kammade noll. Hennes blogg är en sån som får en att känna att det är fan inte vem som helst som kan göra vardagliga reflektioner så att plötsligt världen öppnar sig runtomkring en. Förvånande, eller hur?
Jag hoppas hennes språkspalter är kvar i boken också. I fotbollsvärlden skulle hon ha en outtömlig källa till reflektioner. Det finns ju den som min kompis Wille Behrman tog upp i ett mail - "den varje vecka återkommande tipssidan [i DN, min anmodan]där språkekvilibristen Berndt Rosqvist alltid avslutar med orden: Mot 'första miljonen'. Jag vet att det är futtigt och att det är jag som är sjuk men de där citationstecknen runt första miljonen har jag kontemplerat mycket över. Vad betyder de? Heter det inte första eller är miljonen ett slanguttryck eller betyder första miljonen också bli av med oskulden eller är Berndt ängslig för att vi ska ta miljonen för given om han inte använder citationstecken? Frågorna är många men jag får inga svar." Ett annat är det typiska fotbolls-"så att"-et, som inte alls är en konjunktion som betyder "med följden att" utan snarare leder fram till en bisats där huvudsatsens innehåll upprepas. "Vi spelade bra i dag, så att det gick bra, tycker jag". "Nej, men det har varit positivt att sitta på bänken här i Odd Grenland i tre år, så att man ska inte klaga."
Sen finns det naturligtvis meningar skrivna av svenska fotbollskrönikörer, Esk, Lühr, Stolt och kungen Majlard, ett ämne som skulle förtjäna en bok i sig. Läsekretsen är välkomna att skicka in sina favoriter.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Åhå, om vi nu ska göra oss lustiga på andra bekostand kanske vi ska sopa lite framför eget tangentbord först. Läsekretsen är singularis. Att skriva ”läsekretsen är välkomna” är följaktligen en bedrövlig styggelse. Läsekretsen är möjligen välkommen, men det det vetifan.

Jesper sa...

Du anonyme tackas för detta påpekande. "Bedrövlig styggelse" är verkligen det minsta man kan säga...

Anonym sa...

Tja, det kanske var att ta i. Men om man nu har så roligt åt andras språkliga tillkortakommanden är det väl bra om man är korrekt själv?

Jesper sa...

Helt rätt. Jag säger som min store läromästare, Kingsley Amis, att man måste vara skoningslös mot sin egen prosa om man någonsin ska kunna hoppas skriva bra. Dessutom tycker jag att den som ska bedöma andras hantverk - det gäller både den som är fotbollsjournalist och den som är litteraturrecensent - måste ta sitt eget på blodigt allvar.

Jesper sa...

leif engqvist (namnet värt all vördnad förresten): Ja, men en del av mysteriet är varför det bara är "första miljonen" som står inom citationstecken och inte "den". Här står vi nog inför nån form av språkligt chiffer, kanske ett experiment typ Georges Perecs romaner. Rosqvist kanske egentligen förmedlar hemliga meddelanden till en utomjordisk civilisation?

Jesper sa...

Hade Leif E fått spela mer i VM 1990 hade det inte gått som det gjorde! Jag tillbringade en stor del av åttiotalets senare hälft på Malmö stadion och Engqvist är en av de saker jag helst tänker på från den tiden. Jag såg honom på nära håll i somras när jag besökte Kulan (han är väl J-tränare nuförtiden?), men vågade inte tilltala honom...

Anonym sa...

Hur var det nu med det språkliga, har Leif Engqvist blivit reducerad till sak nu?
/Karin P

Jesper sa...

Ja, förtingligande och reducerande av män är en av TRE HÖRNOR STRAFFS grundidéer. Givetvis använde jag ordet "sak" i den fjärde betydelse som anges av Svensk ordbok, nämligen "förhållande som berör (ngns) grundläggande intressen och betraktas från denna parts synpunkt; vanl. moraliskt snarare än jur.: ensak, hederssak, hjärtesak, honnörssak, kvinnosak." Kan Leif Engqvists roll i en normal människas liv definieras på ett bättre sätt?

Anonym sa...

Rosqvist svarar inte på brev eller mejl. När jag var en hårfager yngling utrustad med alla möjliga brittiska fotbollsböcker hemma i pojkrummet pepprade jag med jämna mellanrum stackaren med alla de faktafel och felstavningar som smugit in på hans spelsida. Han minns mig säkert.