11 oktober 2006

Godkväll, Falkenberg


Jag såg matchen med ett gäng hallänningar och blev strax informerad om att Sveriges nya dräkter såg ut precis som Falkenbergs FF:s. Dessutom påminde spelet starkt om en DM-match mellan Falkenberg och Slöinge någon blåsig oktoberkväll. Tur bara att Sverige tagit för vana att vinna såna här historier. Det skulle blivit likadant även om Isaksson, Mellberg, Lucic, Ljungberg, Linderoth, Henke, Zlatan och Kleber Saarenpää funnits på plan - 2-1 med nöd och näppe efter en anskrämlig match. Fast Allbäcks bröstning och Le Chips skott var förstås väldigt fina. Och Shaaban blev, som sig bör, räddad av högre makter fast han städse var ute och flaxade som en kråka i stormen.

Såg inte islänningarna förresten väldigt mycket ut som ett gäng kedjefångar? Ska verkligen sådana människor få vara med i Nordiska rådet?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Konservativ som jag är så ser jag ju helst att Sverige spelar i gula tröjor och blå byxor.

Varför vita byxor till gula tröjor? Om svaret är att reglerna säger att man inte får ha samma färg på byxorna som motståndarlaget, vilket borde vara logiskt. Men då dyker lördageens match upp i minnet där Spanien spelade i lika blå byxor som Sverige utan att någon ingrep.

Jesper sa...

Det är en gåta. Jag misstänker att det är domaren som bestämmer från tillfälle till tillfälle. Men varför spelade då Sverige i gult och vitt och inte i helgult, som mot Trinidad under VM?

Anonym sa...

IFK Malmö tänkte jag på, men jag kanske är gammalmodig.

Anonym sa...

...och varför spelade man i gula shorts mot Trinidad men hade blå mot Tyskland? Båda lagen hade svarta shorts. Och framförallt varför spelade man i helgult mot Paraguay trots att man var lottade som hemmalag?

Det här är frågor som jag hade förträngt efter VM, men som återigen väcks till liv. Det troliga är väl att jag till slut måste åka och knacka på hos fotbollsförbundet innan jag kan sluta grubbla.

Jesper sa...

Det värsta är att jag tror att du måste åka ända till Genève och knacka på hos FIFA:

Mats sa...

Jag är övertygad om att det var någon MFF-hatare (de finns överallt) i Genève som ville förnedra Daniel Andersson. De ville se En Andersson spela en hel match i IFK Malmös kycklingkläder. De ville skratta åt honom. Men Daniel visste hur han skulle vända detta till sin fördel: han svarade genom att vara bäst på plan.

Jesper sa...

Det var hans typ av match...