13 november 2009

Invasioner och invasioner

På tal om Assyriska och planinvasioner minns jag när jag intervjuade "Mr Assyriska", lagledarveteranen Melek Bisso, och just en planivasion kom på tal. Den ägde rum på Bårsta IP i Södertälje 1989, efter matchen Assyriska-Syrianska i dåvarande division III. Melek skyllde utan vidare på domaren - "jag hade sagt åt honom att blåsa av när det var lugnt och bollen var ur spel, istället blåste han av precis när en spelare tacklat ner en annan precis framför vår bänk. Så det var hans fel."

Planinvasioner och roliga ursäkter för dem är alltså inget nytt. För nästan precis tre år sedan hade jag ett litet meningsutbyte med Nuri Kino om en annan planinvasion, den gången sedan Assyriska åkt ur Superettan efter att ha fått stryk av Bunkeflo. Nu driver Nuri en debatt på Newsmill och hävdar att rasism låg bakom en tredje planinvasion, nämligen den som följde på kvalet mot Djurgården i söndags. Jag ska inte upprepa vad jag sa för tre år sen, mer än att jag tycker att det är onödigt att dra in den variabeln i sammanhanget. Beteendet mot Assyriskaspelarna på Stadion var svinaktigt och pöbelmässigt och att sånt ska förekomma på en fotbollsplan är oacceptabelt, men att kalla det rasistiskt är att skjuta över målet.

Rasim finns. Men allt som kallas rasism är inte för den delen rasism.

Inga kommentarer: