14 april 2007

Livet är väl ändå härligt

Jag har känt det länge nu och faktiskt allt starkare sedan jag började medverka i denna blogg: ett tvivel på mitt eget fotbollsengagemang (och i förlängningen också på skrivandet om fotboll). Det är många saker som gör att jag inte känner mig riktigt hemma i denna nya sköna fotbollsvärld och om detta lär jag förmodligen återkomma.

Men att det skulle vara så lätt att åtminstone tillfälligt skingra de dystra tankarna kunde jag inte ana. Det som krävdes var Allsvenskan kom i gång, den årgång jag haft minst förväntningar på hittills. En första omgång med två 0-1-matcher på Råsunda och har naturligtvis bidragit till nyväckelsen. I dag kom bekräftelsen; på Skanskvarn i solskenet mindes jag vad det hela handlar om för min del. Där satt jag med några av mina bästa vänner, på bron snett ovanför tågade tusentals Bajenfans, sångerna ekade, förväntan i luften. Det fanns något försonande till och med över en backlinje med medellängden 177, 5 cm.

Det märkliga var att den återfunna fotbollsglädjen till och med överlevde själva matchen. Otroligt mycket var roligt på Söderstadion i dag. En local boy (i dessa tider måste en kille från Fittja räknas dit) som avgör matchen med en dribblingsräd in i straffområdet följt av ett skott mellan benen på "Fritz" eller vad han nu heter. En urugyan som spelat för oss i ett halvår och genom sin attityd lyckas lura mig att han älskar Hammarby. Den synkronsierade växelsången från 13 000 åskådare (som kunde varit fler om man inte tvingats reservera en hel läktarsektion för de 25 Trelleborgsfansen). Att få sjunga "serieledarna är här" ett par månader efter 1-5 mot BP.

Tack.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tack själv!!!
Som extra-material (innan dvd:ns intåg i de svenska folkhemmen kallades det fotnot!) kan man ju tillägga att backlinjen bestod av David Johansson (1.77) José Monteiro (1.84), Sulan Sleyman (1.78) och Emil Johansson (1.71).
När Gunnar Gunnarsson (1.83) byttes in istället för Emil höjdes medellängden i fyrbackslinjen med 3 centimeter. Man är jävligt rädd varje gång motståndarna får hörna, kan jag säga...

Hagström sa...

Givetvis ska du ha kredd för uträkningen av backlinjen snittlängd. Tack Neander!

Anonym sa...

Det var gott med tre poäng och jag ser redan nu fram emot BP hemma. Missar derbyt på grund av resa men vad f*n, serien är igång och det känns skönt. Ser också fram emot att läsa mer om din funderingar angående den nya sköna fotbollsvärlden som du inte känner dig hemma i.

Allt gott hälsar vännen Erik.

Anonym sa...

Mot den moderna fotbollen? Tillhör du denna falang? Har inte riktigt förstått vad de är emot, men jag tror att det har att göra med den ökade kommersialiseringen och allt fler förbud på fotbollsläktaren. Å andra sidan är de snabba med att kritisera klubbarna för att inte satsa tillräckligt mycket. Blir ju lite moment 22 över hela situationen.

Vad är det annars som gör att ditt fotbollsengagemang inte är lika starkt längre? Våldet kan det väl inte vara med tanke på att det är obefintligt på läktarna nu jämfört med 80- och 90-talet. Har det att göra med den ytliga fotbollsjournalistiken som är allt mer inriktad på enkla lösningar, tyckande och kändiskult? Men här finns ju även en motreaktion, utbudet är enormt och det finns lysande undantag.

Känner du dig inte lika exklusiv längre när alltfler följer Allsvenskan? Näe, så är det väl inte...

Är nyfiken på att läsa dina funderingar om detta. Själv finner jag olust i en del runt fotbollen, CL har jag slutat titta på för länge sen. Men att Allsvenskan har startat igen gör mig jävligt glad, har längtat...

Hagström sa...

Tack för frågorna kring fotbollsengagemanget. Det hela är rätt komplext och jag lovar atrt återkomma när jag funderat lite mer kring det som stör mig.

Jag tror inte att det är så enkelt som att jag nu har två små barn och att fokus i livet ändrats rätt radikalt.