15 april 2007

It's the climate, stupid

Jag antar det är klimatet det är fel på. Jag minns Bengt Anderssons hjälplösa ansiksuttryck i Trelleborg på långfredan, när han försökte sparka bort bollen och den omedelbart blåste rakt tillbaka till honom. I vindstilla högsommarväder blir det värre för Trelleborgs FF, det visar rapporterna från igår med all önskvärd tydlighet.
Nu kan man naturligtvis säga att det inte är på bortaplan mot Allsvenskans pengabaroner TFF ska ta poäng. Trots alla krisrykten har Hammarby en laguppställning med Paulinho, Mikkel Jensen, Lolo Chanko och Sebastian Eguren och den enda TFF-are som skulle ta plats där är Fredrik Persson (jag tror faktiskt Hammarby mer än gärna skulle gå med på ett byte rakt av). Men det är ändå nåt som saknas i TFF:s lag. Den klassiska stockholmsmatch jag minns är ett möte med Djurgården på Stadion våren 1999, när Isaksson gjorde sin fantastiska vår och viftade bort nästan varenda ett av de skott som regnade in mot honom. Och vid de två tillfällen Djurgården faktiskt gjorde mål sprang Magnus Arvidsson direkt igenom och petade in en tjongboll. Det är den sortens anfallare TFF måste ha, nån som gör mål på varenda chans som bjuds och på alla andra också. Plus ett par tunga flintisar på mittfältet. Det ser oroväckande tunt ut just nu.

10 kommentarer:

Anonym sa...

TFF hade faktiskt Mensah (den elakaste jag sett sen.... eh... Mats Rubarth) i anfallet och en tunnhårig mittfältare, Mattias Thylander, som var bäst i TFF för dagen.
Däremot saknar laget en som kan slå de där tjongbollarna med lite precision. TFF brukar väl importera dessa från Finland? Grönlund, Rantanen och vad de nu mer kan ha hetat.

Och den omtalade Yossef Fakro nådde definitivt inte upp till Christian Karlssons klass eller liknande "adelsmärken" i TFF:s historia.

Sånger från nedre botten sa...

Rensa mailboxen...

Jesper sa...

neander: thylander är flintis, men inte tung. mensah är elak, men gör inte mål. och finländare med bollkänsla har nog tyvärr blivit för dyra för TFF nuförtiden.

Anonym sa...

TFF får väl kompensera och kompromissa. Köp Rubarth!!! Han är elak (eller troligare: saknar spärrar för vad som är okej och inte), och påstås ha bollsinne... Sen är han från gnällbältet. Det är inte finlandssvenska, men, hey...
Om Trellborg saknar tyngd? Fråga Emil Johansson.
Snälla... Köp Rubarth. Innan derbyt.

Anonym sa...

Prio ett måste vara att stänga igen vänsterkanten. 3 av 4 insläppta mål har än så länge haft sin upprinnelse på Micke Bengtssons sida.
Prio två är så klart effektiviteten framåt.
Vänsterkantsproblemet kanske kanske det finns lösningar på i truppen (Thommie Persson har hoppat in på för honom ovana positioner förr och gjort det bra) men på målskytteproblemet finns det ingen ljusning i sikte. Inte ens när transferfönstret öppnar igen. Man lyckades ju inte så bra i det som precis stängt direkt...
Förlust mot babyblått och ÖSK och säsongen är över.
Angående Mensah så får man ju erkänna att Anja Gatus analys efter premiären stämde väldigt bra in på hans insats mot bajen.

Jesper sa...

grumpy: jo, men i premiären åstadkom han ändå en hel del. fast gjorde bara nästan mål.

Anonym sa...

Gatu kan förutspå framtiden. Och det kan numera jag med tror jag. Det blir superettan 2008.

Jesper sa...

grumpy: Vi får hoppas på Siggi Jonsson...

Anonym sa...

Jo, just det, ja... Jesper, jag kan fakiskt tänka mig att byta Benny Lekström mot Fritz. Intresserad?
Men ännu mer än att jag just skulle vilja ha Fritz till Hammarby, så skulle jag kanske hellre ta TFF:s målvaktstränare Jan Ericsson, som är mannen bakom Daniel A, Isaksson, Sandqvist och Fritz...
Vad jag skulle göra av Bajens nuvarande målvaktstränare Lasse Eriksson? Tja, jag vet inte om Micke Hellström är Thom Ålundhs ersättare eller om den platsen fortfarande är vakant. Annars skulle jag kunna tänka mig att låta Lasse ta över sportchefs-uppgifterna. Och det finns alltid något juniorlag som behöver kvalificerade tränare.
Som sista utväg skulle jag kunna tänka mig att registrera Eriksson som spelare. Han är säkert bättre än Lekström.

Anonym sa...

Nästa omgång lär i alla fall jag följa TFF med ett visst intresse.

Det är inte varje dag det slåss så präktiga rekord i den Allsvenska statistiken... Och med tanke på hur det såg ut på Söderstadion tror jag att jag kan säga grattis i förskott;-)

/Flugan på väggen