04 januari 2010

Fira aldrig före

Jag har sett det förr. Det slår aldrig fel.

Före avspark av matchen Barcelona-Villareal (i lördags) tog hemmalaget emot fansens hyllningar på plan, för sin vinst i VM för klubblag.
Jag vände mig mot hustrun och sa: "Det här är inte bra. Man ska aldrig fira segrar före en match som ska spelas".
Matchen slutade 1-1, kunde lika gärna blivit bortavinst. Zlatan visade dåligt humör. Klarade sig med gult.
Men det finns en Gud. Real klarade bara 0-0 borta mot Osasuna igår kväll.
Status quo i La Liga.

8 kommentarer:

Pelle sa...

Gud och oavgjorda matcher i Spanien? Jag gillade tiden när den här bloggen handlade om andra saker än alla andra fotbollsbloggar. Sånt här kan man läsa i Aftonbladets kommentarsfält.

Anonym sa...

Likaså klagande kommentarer som dina. Alla inlägg kan ju liksom inte vara briljanta, men bloggen som helhet är det ändå.

Mali sa...

Och jag som tänkte tvärtom om när jag såg den gula häcken? ;-)
Berodde mer på Messis frånvaro än hyllningen.

Anonym sa...

@Pelle: Andra fotbollsbloggar?
@Mali: Så klart saknades Messi. Och Iniesta. Men jag är helt övertygad om att det finns något demoraliserande i att stå som "segrare" före matchen spelas. Är rätt säker på att Åke Fjellström skulle hålla med mig om detta. Först spelar man. Sen firar man.

Anonym sa...

Jo men dom vann ju VM för klubblag och sedan firade dom.
Plus att Villareal är bra mycket bättre nu än tidigare på säsongen, hade det varit Xerox hade det varit en annan sak, en helt annan sak.

Anonym sa...

@Anonym: Vet inte om det var medvetet från din sida, men det där med Xerox var ju lite kul.
För övrigt kunde de firat i Barcelona efter klubblagssegern. Men inte före en viktig ligamatch. Dålig psykologi.

Jesper sa...

Det var därför det gick åt helvete för Sverige i VM-kvalet också! Allt detta övermod efter EM-succén!

Anonym sa...

Nåja. Så vitt jag minns firade de väl jngen EM-succé - på planen, inför fullsatt arena - som en inledning till matchen mot Danmark.
Det ska inte vara mysigt före viktiga matcher. Det ska vara jobbigt. Det ska göra lite ont.
Spelarna ska vara något så in i helvetes taggade. Inte mätta och belåtna av segerns sötma.