19 november 2009

The Luck of the Irish

Eftersom det är så jävla sällan jag tippar rätt tillåter jag mig att påpeka att jag varnade för Slovenien.

I övrigt kan jag bara kontastatera att Martin Hansson nu uppnått Erik Fredriksson-status när det gäller tavlor av internationell nivå. Erik F dömde bort Sovjet i två VM i rad, Martin H har nu förlängt Raymond Domenechs osannolika karriär övr ytterligare ett VM. Ger mig fan på att Frankrike vinner i Sydafrika bara därför. Jag sörjer för Irland, men om det finns någon nation där man kan svepa in nederlaget i en romantisk mantel så är det väl den. Ryssarna är väl förresten inte så dåliga på det heller. Tänk att vi för ett och ett halvt år sen såg dem leka brallorna av inte bara de tröga svenskarna utan även Hollnd, tänk att vi då tröstade oss med tanken att detta bara var början på en rysk storhetstid som skulle sluta med VM-guld i Sydafrika. Och så faller de tillbaka i sin gamla rashästnervositet igen vid första bästa tillfälle. Och detta mot ett lag som är så lagerbäckskt man bara kan tänka sig, det sega och sluga Slovenien. Samma dag som ett annat Lagerbäcklag, Grekland, slutligen tar sig till VM.

Nej, jag tror nog att Lasse Lagerbäck satt framför tv:n igår och tänkte: mitt misstag var inte att hålla fast vid min gamla modell, mitt misstag var inte att klamra mig fast vid säkerhetstänkandet som alla sade. Mitt misstag var att jag lät mig bli övertalad - av Roland, spelarna och media - att spela 3-5-2 en gång, så att vi tappade den där poängen i Albanien i en match där vi annars hade tråkat oss fram till en 1-0-seger. Och gått till VM.

(Men irländarnas konspirationsteorier tror jag inte på. Jadå, VM-arrangörerna ville nog ha Frankrike och Portugal till VM. Men de ville nog ha Ryssland och Egypten också.)

7 kommentarer:

Fredrik I sa...

Och jag som alltid hejat på Frankrike tänker att det kanske är slut med det nu. Sällsynt osnygg utveckling, detta. Den konsekventa tråkfotbollen under Domenech och fusket igår kommer jag att ha väldigt svårt att förlåta dem. Alltsammans dessutom trufferat med kommentarer som denna. Jag är omåttligt besviken på "mina" fransmän.
- Segern var svår, tuff och mirakulös. Jag vill samtidigt gratulera de irländska spelarna till en bra match, de gjorde det svårt för oss, säger Domenech.

Petter sa...

Jag funderade igår på att skriva ett ursäktande brev till hela Irland - kanske lite fånigt att ta på mig som svensk något ansvar för Martin Hansson men så kändes det igår.

En sak som jag då kände att irländarna borde veta var att det inte är en konspiration. Martin Hansson är bara så där dåligt ibland. Han kan helt enkelt inte mer...

Mattias sa...

Det stora problemet är ju att både domarföreningen och SvFF konsekvent vägrar lyssna på kritik mot domarna. Yppas något från ledar/spelarhåll om brister hos domarna väntar böter. Det kan ju inte vara en bra förutsättning för dialog och utveckling. Man kan alltid hävda, och jag är beredd att hålla med, om att svenska domarkåren står sig rätt bra internationellt (detta kan dock inte gälla Hansson) men det visar ju bara på att domarkåren inte har hängt med vare sig i Sverige elelr i övriga världen.

Utöver ronaldo och Adriano kommer inga elitspelare undan med att var alite lönfeta, då hänger det inte med i svängarna, så är dock inte fallet bland domarna. Då har så vitt jag vet i alla fall inte de svenska domarna visat upp de magiska nivåer som ronaldo gjorde under några år.

Dock, Hyllas den som hyllas bör, Jonas Eriksson har varit riktigt bra i allsvenskan.

Anonym sa...

Jag tänkte precis som du Petter, jag ville personligen be om ursäkt, varifrån kommer detta hybrisliknande samvete?
/Karin P

Jesper sa...

den naturliga känslan av att man vill utgöra en motvikt mot en flagrant orättvisa!

Dan Hallemar sa...

Någon sorts gudomlig rättvisa för semifinalen i VM 82, Shumacherknocken på Battiston och efterföljande förlust? Men varför då välja Irland?

Unknown sa...

En del verkar tro att Irland hade gått till VM om Hansson blåst frispark.

Men ju oftare man är i anfall desto oftare får man chans att göra fuskmål. Frankrike kanske helt enkelt hade gått vidare ändå.