16 oktober 2009

Vår gud var oss en väldig borg

Efter tio år som sportchef i Malmö FF väljer Hasse Borg att sätta punkt. Det kommer inte exakt som en överraskning. Möjligen är det lite udda att gå ut med ett pressmeddelande på hemsidan sent en fredagkväll.


Det är ju bara några veckor som dåvarande ordföranden i MFF Support, Tony Ernst, satt i TV och förklarade att Malmö FF, under den nye VD:n Pelle Svensson, satt en agenda som byggde på ansvarsområden, på ett helt annat sätt än tidigare. Ernst utvecklade detta resonemang med att den som då har ansvaret för de sportsliga resultaten, underförstått sportchefen Hasse Borg, bör ta konsekvenserna av klubbens misslyckande - inte bara den här säsongen, utan samtliga efter guldåret 2004.

Uttalandet tog skruv, Kvällsposten hängde på och lyckades klämma ur Ernst en smaskig rubrik som gick ut på att Tonys sedan länge döda mormor skulle grejat det där jobbet bättre än Borg.

Exakt vad som hände därefter är inte helt utrett. Men någon form av kritik från någon form av högre ort bör ha kommit tillräckligt nära Ernst och lett till att han tog beslutet att avgå som ordförande. Och dagen efter lämnade resten av styrelsen också sina poster, i solidaritet med sin gamle ordförande.

Detta mest sagt för att jag tror att det finns en koppling mellan Tony Ernsts konkreta kritik mot Borg och att denne nu lämnar sin tjänst. För oavsett att MFF nu är Allsvenskans mest formstarka lag, så är det inte okej att ha legat så långt ner i tabellen de 22 första omgångarna.

Frågan är, vad händer nu?

I pressmeddelandet säger VD Pelle Svensson:

»Ingen annan har hans erfarenhet och vi är mycket tacksamma för det han gjort och att han ställer upp och hjälper oss tills vi har löst hur vi ska ersätta honom.«

Pelle Svensson säger alltså inte:

»...tills vi har löst vem som ska bli ny sportchef

Jag drar mig plötsligt till minnes den förre MFF-ordföranden Hans Cavalli-Björkmans dröm om att göra Bob Houghton till manager för Malmö FF på tio år. Detta var omedelbart efter framgångarna med Europacupfinalen.

Jag skickar sms till MFF:s kommunikationschef Per Welinder. Denne är fåordig. Allt han säger är:

»Arbetet med att hitta en ersättare börjar nu

Jag skriver ner det, men kan inte sluta titta på Pelle Svenssons citat. Jag funderar på att sms:a Welinder för att fråga om Borg fått sparken, men inser det lönlösa.

Men lite märkligt är det. Det är fyra matcher kvar av Allsvenskan. Tre veckor. Och det är sen fredagkväll. Normalt vore att låta säsongen avslutas och sen, i lugn och ro, tacka för sig.

Jag ser två alternativ. Antingen har Pelle Svensson agerat i linje med sin strategi, och verkligen entledigat Borg. Det som tyder på att det alternativet skulle stämma är att det blåser nya vindar i MFF-borgen och att den gamla modellen, att aldrig sparka någon under pågående säsong, är förbi.

Det andra alternativet är att Borg känt vinden blåsa snålt och därför insett att det är skönare att gå själv än att inte få förnyat kontrakt.

Som Woody Allen säger i »Everybody Says I Love You«:

»It's better to be the leaver than the leavee

Oavsett vilket: jag tror Malmö FF har en manager om några veckor och jag tror att hans namn är Patrik Andersson.

Samtidigt vill jag, som supporter, passa på att tacka Hasse Borg för 25 år i klubben, varav de senaste tio som sportchef. Hans försäljningar av Zlatan Ibrahimovic, Markus Rosenberg, Daniel Majstorovic, Afonso Alves och (senast) Ola Toivonen har varit ovärderliga för klubben. Utan dessa försäljningar är det tveksamt om Swedbank Stadion funnits idag.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Lagerbäck?

Anonym sa...

@Anonym: Man vet aldrig med MFF. Han har ju ett gott förhållande till klubben, ända sedan Houghtons första era. Men jag tror det inte. Patrik Andersson. Allt annat skulle förvåna.

Magnus sa...

Hej!
Vad menar du med NY manager? MFF har väl aldrig haft någon sådan utom möjligtvis under Hövdingens första år.

Anonym sa...

@Magnus: Vaket öga där :-)
Jag skrev det här i natt, då kan det bli ett och annat ord fel. sorry.
Så stryk det lilla ordet "ny" och läs igen :-)

Magnus sa...

Jag läste, med stort välbehag. Har f ö en egen teori om Borgs avsked på min blogg "maxtiotar".

Anonym sa...

@Magnus: Jag såg det. Du hade platsat i vilken film som helst om Kennedy-mordet. Konspirationsterrorist är ditt mellannamn.

Sven Liljegren sa...

För egen del blir jag förvånad om det blir Patrik A.
Mats, får du rätt har du en stor stark innestående på Bullen!