18 oktober 2009

Lyckans hjul

Det var inte så många år sedan Djurgården utsåg Åtvidaberg till farmarlag och hade planer på att flytta laget till Linköping. Nu är Åtvidaberg i Allsvenskan igen, medan Djurgården är på väg ur. Åter ett tillfälle att citera Kurt Vonnegut: så kan det gå.

IFK Norrköping vann idag och har därmed gott hopp om att stanna kvar i Superettan. Igår föll dessutom Sleipner mot Öster i Växjö och missade på så vis chansen att gå upp i samma serie nästa år (oavgjort hade räckt för kvalspel och Sleipner ledde med 1-0 när det var 10 minuter kvar.) Så förhindrades ytterligare en historisk maktförskjutning, ty IFK har varit etta i Norrköping ända sen Sleipner åkte ur Allsvenskan 1941. Sylvia låg i Superettan ihop med IFK ett par år på 2000-talet, men låg inte vid ett enda tillfälle över storebror i tabellen. Det var alltså en historiskt långvarig hegemoni som var hotad - man kan jämföra med att IFK Malmö slutade före MFF i Allsvenskan så sent som 1960.

Men jag vågar mig faktiskt inte på att säga vem som har rekord i lokal dominans. IFK Sundsvall har haft överhanden över GIF ganska nyligen, Kalmar AIK låg i div 2 när Kalmar FF var nere i trean på 80-talet, Norrby var förbi Elfsborg i Borås på 50-talet, Halmia var förbi HBK under tidigt 60-tal (och kanske senare). Hur det är med Örebros SK:s position i Örebro ska jag be Rain Man kolla upp vid tillfälle. Men jag inbillar mig att Helsingborgs IF borde ligga bra till som rekordhållare. HIF låg i samma serie (div 3 Södra) som lokalrivalen Stattena när det gick som sämst för dem, 1972 och 1973. Men HIF var topplag båda åren, Stattena bottenlag: om Stattena någon gång låg över HIF i serien vet jag inte. Säsongerna 1935-36 och 1936-37 var HIF dessutom i div 2 Södra tillsammans med IFK Helsingborg, som i den förstnämnda tabellen slutade trea, medan HIF blev tvåa (Malmö FF vann, inom parentes sagt). Det kan åtminstone sägas att inget Helsingborgslag slutat före HIF i tabellen sedan Allsvenskan startade. Om man inte ska räkna Råå IF, förstås, allsvensk tvåa 1950-51 när HIF blev fyra. Och det vore kanske inte konstigare än att räkna AIK som stockholmslag.

13 kommentarer:

blubb sa...

Sleipner har fortfarande ett halmstrå kvar att nå Superettan. Man får kvala om man vinner i sista omgången och Öster förlorar. Vilket inte vore någon överraskning för de som följt div 1 södra i år. Maken till svajiga topplag har nog sällan skådats i en serie.

Jesper sa...

blubb - tack, slarvigt av mig. Ok så finns ju fortfarande chansen/risken att IFK åker.

Unknown sa...

Hur är det med Ramlösa? De har i alla fall legat i samma serie som HIF under HIFs golgatavandring nångång under 80-talet (har ett vagt minne av ett derby dem emellan som lockade fler åskådare än alla allsvenska matcher tillsammans samma helg). Huruvida Ramlösa hamnade före HIF i tabellen har jag ingen koll på. Kanske ska Ramlösa inte räknas som Helsingborgslag heller iofs. Numera verkar de heta Ramlösa Södra FF i alla fall efter sammanslagning med Helsingborg Södra.

C sa...

Sylvia höll nollan mot IFK Malmö i de första 67 minuterna av Superettan 2003. Eftersom Norrköpings match började tidigare var Sylvia på sätt och vis bättre i 21 minuter, då IFK låg under. Dessutom tog man ledningen två gånger i första derbyt, där IFK kvitterade till 2-2 på övertid.

Cliff sa...

IFK Nkpg har ju 3 poängs och 16 plusmåls marginal ner till kvalstrecket, så deras superettankontrakt känns rätt säkert.

Vad gäller Örebro så låg ÖSK och BK Forward i samma serie (div 1 norra) någon gång på 80-talet. Om Forward nånsin placerade sig före ÖSK låter jag vara osagt.

Jesper sa...

C: Ja, men detta är nog att tänja på begreppen väl mycket. Det måste ha varit skakande för IFK att överhuvudtaget befinna sig i samma område som Sylvia, dock.

Cliff: Det fanns ett annat Örebrolag som hette/heter Karlslund, de låg visst också i samma div 2-serie som ÖSK ett tag. Det krävs en statistisk djupdykning för att ta reda på detta och den är tyvärr inte jag mäktig just nu. Men t o m i Hässleholm i vars närhet jag växte upp fanns det en viss dynamisk lokalrivalitet. Minns från 70-talets mitt hur IFK gick förbi HIF.

Studiomannen sa...

Karlslund fick stryk av Degerfors häromdagen och då kan vi åter välkomna Degerfors till superettan.

Jag trodde förresten i min enfald att hat supportrar emellan var förbehållet större lag. Men Degerforsare kräks verkligen på ÖSK-are. Om det omvända råder vet jag inte. Antagligen. Delvis kan en förklaring vara att någon sparkade ner Mål-Otto så han blev svårt skadad. Minns inte.

Unknown sa...

Eftersom vi här i Sveriges Manchester mer kan pusta ut än glädjas just nu så har jag en fråga till Rain Man (vars svar jag hoppas kan vara stärkande).

IFK Norrköping är ju ett sorgligt kapitel, men i övrigt mår Norrköpingsfotbollen rätt bra. Två lag i div 1 och ett i div 2. Hur många städer kan egentligen slå det (jämfört dess storlek)?

Cliff sa...

Jesper: Jag har faktiskt spelat i Karlslunds pojklag, så jag är väl medveten om dess existens :)

Tack vare ÖSK's eminenta hemsida (www.oskfotboll.se) så kan vi se att Karlslunds IF låg i div 2 norra 83-85, men att de aldrig lyckades placer sig över ÖSK i sluttabellen.

BK Forward låg i samma serie som ÖSK 87-88, men lyckades heller aldrig placera sig över lokalrivalerna.

Jesper sa...

Mårten: Rain Man låter hälsa att det handlar om just Örebro. ÖSK i Allsvenskan, Forward och flera ggr nu redan omtalade Karlslund i div 2.

Och på tal om Örebro ger han bonusinfot att ÖSK varit etta i stan sedan säsongen 1939-40, då man vann div 3 Centralserien Norra förre Örebro IK (som legat före ÖSK under stora delar av 30-talet, ibland tillsammans med IFK Örebro) Örebro IK blev tvåa i serien och fusionerade då med IFK Örebro och en tredje klubb, IK Svenske, till Örebro FF, som tog sig upp via kval, men blev jumbo i div 2 Östra säsongen 40-41 och sedan upplöstes.

Erik Bengtsson sa...

Det är såna här inlägg - och diskussioner - som får mig att älska Tre hörnor straff så mycket som jag gör! Keep on truckin'

Jesper sa...

Erik: Eftersom Rain Man är lite svag när det gäller elementära sociala konventioner tackar vi å hans vägnar.

blubb sa...

@studiomannen: Aversionen mot Örebro hos degerforsare är inte isolerad til fotboll utan hänger ihop med länsindelningen. Örebro län har alltid varit delat vid Kilsbergen.

Men visst eskalerade det med Lasse Zetterlunds nersparkning, som ju mer eller mindre avslutade Ottossons karriär.