07 oktober 2009

Free at last! Free at last!

Det fanns ett par saker jag förknippade med vuxenhet när jag var liten. Vuxna avstod från lördagsgodis. Vuxna avstod från julklappar (eller gjorde åtminstone inget större väsen av dem). Vuxna verkade inte tycka att det var speciellt viktigt att fira sina födelsedagar och de kunde med jämnmod avstå från att se matcher på tv. Detta fast de bevisligen var intresserade (som min farsa, till exempel). Jag borde ha beundrat de vuxna för att de så villigt försakade sina behov till förmån för sin osnutna avkommas, men sanningen att säga blev min slutsats denna enda: det verkar jävla trist att vara vuxen.

Och nu är jag där själv. Middagen med min gode vän Björn och hans familj gjordes upp innan det slog mig att lördag också är dagen då Sverige spelar VM-kval i fotboll. Jag har inte TV5. Och att mina döttrar ska få träffa ett par tjejer som delar deras intresse för Professor Snape och qidditchspelets regler känns plötsligt viktigare än att bevittna hur de danska dödsätarna slutligen slungar Avada Kedavra-förbannelsen mot Lars Lagerbäck. Dessutom: enda gången jag och Björn skulle se landslaget tillsammans var matchen mot Ryssland i EM. Spåren förskräcka. Det blir bäst så här. Jag är en vuxen man till sist.

18 kommentarer:

Anonym sa...

I don't believe you...

Själv går jag och filar på rimliga ursäkter om "fel" vänner och bjuder på middag på lördag. Alltså vänner som har noll koll på fotboll, eller (det räcker) där frun i huset tycker att man samtidigt kan köra stereon på hög volym i samma rum...

Om det är att vara vuxen att avstå, är jag världens barnrumpa på lördag.

Anonym sa...

Förresten. Om vi nu ska tro på spöken. Så var jag i Rom den där gången det blev 3-3 på Parken, och så småningom 0-3. Borde kanske boka en ny biljett i all hast...

Magnus sa...

Känns oseriöst att missa en sån match för att inte tappa anseendet som curlingpappa.

Är det så här tradigt att växa upp står jag gärna på tillväxt ett par kval till.

Cliff sa...

Avada Kedavra och quidditch om jag får be.

Mali sa...

Kolla vem som står i 41 gånger klinket!
Spelvärt?

Vem ersätter Albert Svanberg på SVT?

Jonas Karlsson 3,00

Jens Lind 4,50

Andre Pops 5,00

Per Nunstedt 6,00

Jane Björck 8,00

Mats Nyström 11,00

Peter Jihde 11,00

Ola Wenström 15,00

Lasse Granqvist 21,00

Patrick Ekwall 21,00

Suzanne Sjögren 21,00

Mats Olsson 34,00

Maud Berghagen 34,00

Simon Bank 34,00

Erik Niva 34,00

Jan Majlard 41,00

Robert Laul 51,00

Johan Esk 67,00

Claes Runheim 67,00

Odds från Ladbrokes.

Unknown sa...

Det är inte vuxet att välja bort en viktig match för familjen, det är kärlek och omtanke. Det finns saker som är viktigare än allt annat. Jag ser ofta matcher hemma framför tv:n med min 4-åriga dotter. Funkar bra det också.

Magnus sa...

Fast Jessica, nu handlade det om att välja, antingen eller.

Jag har full respekt för de som väljer att aldrig göra något annat i livet än att vara nära barnen, eller föräldrarna eller partnern - helt OK med mig. Men att stoltsera med att en ordinär sittning med barnen är viktigare än den avgörande VM-kvalmatchen; i det här sammanhanget känns det lite hånfullt, typ en agnostisk positionering som passat bättre i en mammatidning eller på Expr. kultursida.

Jag läser ju inte Tre Hörnor Straff för att få reda på att landets kanske bäste fotbollsskribent inte bryr sig!

Jesper sa...

Men snälla Magnus, jag bryr mig, det är själva grundförutsättningen. Och hade jag tänkt på det där med TV5 innan jag arrangerade middagen, då hade det varit en annan sak... Men jag tar inte tillbaka en inbjudan och river upp ett arrangemang för den sakens skull. Det är så vuxen jag är just nu.

Mats: naturligtvis har jag koll på de svenska tävlingsmatcher jag INTE sett de senaste 22 åren(pga av vistelse i utlandet, icke-innehav av tv-kanal etc). De är:

Portugal, EM-kval 87 (0-1)
England, VM-kval 88 (0-0)
Albanien, VM-kval 88 (2-1)
Albanien, VM-kval 89 (3-1)
Polen, VM-kval 89 (2-0)
Finland, VM-kval 92 (1-0)
Israel, VM-kval 92 (3-1)
Turkiet, EM-kval 95 (1-2)
Turkiet, EM-kval 95 (2-2)
Skottland, VM-kval 96 (0-1)
Polen, EM-kval 99 (1-0)
Azerbadjan, VM-kval 01 (3-0)
Lettland, EM-kval 02 (0-0)
Ungern, EM-kval 02 (1-1)
Kroatien, VM-kval 04 (0-1)
Ungern, VM-kval 08 (2-1)
Portugal, VM-kval 09 (0-0)

Viss plusstatistik ändå. Jag tänker inte dra in radiolyssnande i ekvationen.

Jesper sa...

Jessica: Ja, det normala är att barnen är med och tittar, fast de gör det mest för att de vet att det vankas chips, och när de är uppätna förlorar de raskt intresset...

Unknown sa...

Ofta försöker jag kombinera, dottern och fotboll. Hon är alltid avundsjuk när hon ännu inte får följa med och se Allsvenskan. Min dotter och jag körde straffläggning efter U-21 semin. Även om hon just den matchen blev lätt skraj pga mina utrop. På lördag väljer jag bort tjejkväll ute för att se fotboll med killkompisarna. Hade inte velat missa Danmark-Sverige på Parken senast, och jag vågar inte chansa nu heller. Jesper, du får planera bättre nästa gång. :)

Mattias sa...

De landskamper jag missar brukar jag, av någon märklig slump, i efterhand vara riktigt glad att jag inte sett. I det pågående kvalet: 0-0.matchen mot Albanien, 1-0-matchen mot Malta. På lördag kan jag inte se Danmark-Sverige eftersom jag utför ett uppdrag i New York. Jag hoppas att den matchen blir undantaget som bekräftar regeln, men förbereder mig redan nu på ett SMS som säger 3-0 till Danmark.

Jesper sa...

Mattias: Numera finns det säkert en teoretisk möjlighet att se matchen även i New York. På någon svensk bar eller så. Men på många sätt är det skönare att inte se. Man släpper taget på nåt sätt. Och om det blir en historisk uppgörelse med svenskt segermål i slutsekunderna kommer man aldrig att sluta förbanna sig själv.

Dennis sa...

Jodå, Gunilla Kinn skrev på sin blogg häromdagen om att man kan se matchen i New York.

Unknown sa...

På Great Jones Street finner du Jones Bar. Där såg jag Sverige-Belgien i EM 2000. Kanske kan de visa Sverige matchen där? Mats Olssons favoritbar. Eller så slipper man en massa elände genom att låta bli att titta. För jag har svårt att se detta som en rolig match att genomlida, hur det än slutar.

Anonym sa...

@Jessica: Grymt trevlig bar! Men med tanke på hur det gick sist (du var där) skulle jag inte råda Mattias att gå dit. Oavsett om man ska se matchen eller inte, bör vi vara aktsamma så vi inte väcker de spöken som sover.

@Jesper: Min lista över missade matcher skulle bli längre. Så visst kan man avstå. Och chansa. Fast kanske inte just den här gången...

Billy Swan sa...

Sorry Jesper, alla vuxenpoäng du just drog in drogs just tillbaka.
Det är INTE vuxet att på någon timme eller tre kunna rada upp alla matcher man missat de senaste 22 åren.

Och själv förstår jag nånstans varför Majlard står i lägre odds än t ex Esk. Som TV-chef borde Majlarde egna skrivande spela mindre roll.

entzauberung sa...

Jag tror Jesper var hemma hos Rain Mans funktionella gränssnitt och kollade.

Peppe sa...

Ångest, ångest är min arvedel,
min strupes sår,
mitt hjärtas skri i världen...

...och jag ska se matchen. Vilket är värst - alternativet där man först inväntar, hoppas och sedan upplever det hela, eller alternativet där man förtränger allt och inte får veta något förrän det är för sent?

Jag är ändå böjd att tro det förra. I den meningen har du valt rätt stund att bli en vuxen man...