28 september 2009

Av Skånes våta lera hans dräkt är fullbestänkt.

Här gör TFF sin mest otroliga vändning någonsin och så betyder det ingenting. Inte ett stegs avancemang, inte en gnutta mindre skräck att åka ur, inte ett uns hopp om tätstrid. Läget i ingenmansland är som det är. Det finns ett slag vid Helsingborg i krigshistorien, det vanns av Magnus Stenbock 1710 och det resulterade åtminstone i att Skåne förblev svenskt (vad man nu kan tycka om den saken) och i en ganska trevlig dikt av Carl Snoilsky. Detta påminner mer om Stenbocks seger vid Gadebusch två år senare, en triumf som (om jag minns mina tonårs Frans G Bengtsson-läsning rätt) inte fick några resultat överhuvudtaget.

Men jag ska inte förneka att jag nu börjat räkna på möjligheten till tidernas mest osannolika MFF-guld. Med den nästan Karl XII-mässiga självdestruktionsförmåga alla lag i guldstriden visat upp vore det knappt konstigt, fast jag vet inte om det är matematiskt möjligt att alla alla lag ovanför MFF i tabellen skulle kunna tappa tillräckligt många poäng. Nej, jag tippar AIK av det enkla skälet att de är det enda potentiella guldlag som INTE ansågs som guldkandidat inför säsongen (samma princip som gör att Brasilien vann VM 2002 och Italien 2006). Annars blir det Örebro.

Inga kommentarer: