17 augusti 2009

The botten is nådd

Jag har i flera år haft anledning att återkomma till det tveksamma begreppet supporterkultur, de två sammansatta ordhalvorna sitter oftast väldigt illa ihop. Varje gång jag andats kritik, ställt krav, så kommer de aggressiva och hotfulla svaren som ett mail i inboxen.


Jag anser att klubben och de övriga fansen har ansvar för sanering i kollektivet. Det går inte att, gång efter gång, gömma sig bakom "det är bara en liten klick"-snacket.

Banderoller som denna syns och drar skam och vanära över emblemet.

Efter alla bråk, efter alla böter och tomma läktare, står en hel sektion och tittar på när en polismördare hyllas.

Söder glöder.

Jovisst, men av vad?

16 kommentarer:

Anonym sa...

Pinsamheterna fortsätter.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/hammarby/article5652842.ab

Alla såg den, ingen vet vem som tog upp den, ingen står bakom den.

Tjena.

Hagström sa...

Jag skäms ju som hammarbyare över den här händelsen. Arklövbanderollen var vidrig.

Men det går inte att säga som du Mats; "alla såg den, en hel sektion stod och tittade på". Står man tittar på matchen ser man ju faktiskt inte en banderoll som riktas från sin egen läktare ut mot planen. Det är de på andra sidan planen som ser budskapet.

Att sånt här händer är ett stort problem, inte minst för oss som anser oss vara del av "supporterkulturen" men inte tycker att allt som görs i dess namn är bra. Och jag håller med om att det på något sätt borde stoppas av oss själva.

Förmodligen är de flesta som jag - vi går inte på match för att vara ordningsmän i skolan utan koncentrerar oss på att se matchen och heja fram vårt lag. Man vet att det sker knäppa grejer
men har släppt det.

Fast visst förekommer det interna slagsmål på läktaren när folk reagerar på idiotier. Men det känns lite fel att kräva av folk som inte gillar våld att de ska ta itu med folk som troligen har närmare till våldshandlingar.

Ett alternativ för sådana som mig skulle vara att helt lämna klackläktaren. Det känns inte heller tillfredsställande. Både för att jag i grunden bäst gillar att se på fotboll från ståplats och att vara på den läktardel där folk väsnas. Men också för att jag tror det blir dåligt för "läktarkulturen" om alla som jag flyr fältet.

Anonym sa...

Nja, jag utgår från att rätt många som stod på samma läktare lade märke till den. Budskapet var ju av den sorten att det knappast förbigås med tystnad. Det borde blivit ett rätt snabbt "buzz". Ändå fick den vara kvar.

Du antyder att det handlar om rädsla, vilket jag har full förståelse för. De som skulle vilja riva ner banderollen vågar inte, med rädsla för att få spö av dem som håller i en. Under eller efter matchen.

Ett sådant scenario gör det inte mindre angeläget att se till att något händer.

Hagström sa...

Nu svarar jag väl mest för mig själv, men jag tror det gäller andra också. Jag såg förstås att det vecklades ut banderoller, frågade någon "vad handlar de om", fick svaret att "de har någon manifestation mot polisvåld".
Därefter fortsatte jag titta på matchen.

Anonym sa...

Nu kan ju jag tycka att manifestationer mot polisvåld kan hållas någon annanstans än på ståplats. Där hejar man på sitt fotbollslag. Det tycks mig som fler (och nu syftar jag inte på dig, Magnus) än Fredrik Söderström väljer att tiga med risken att det "bara kan bli fel".

Stefan sa...

Mats!

Det här inlägget - om än väl menat - tillförde tyvärr inget.

Känns mest som du baserar ditt inlägg på Sportbladets rapportering.

Jag - liksom övriga hammarbyare - är lika bedrövade den banderollen och jag tycker Magnus ger ett bra persepektiv av hur det fungerar i en klack.

Läs gärna BajenGruppens meddelande kring händelsen.

http://www.svenskafans.com/fotboll/bajen/artikel.asp?id=309707

Den kanske nyanserar din bild även om incidenten fortfarande är lika sorglig.

Och som du vet...det var inte många år sedan MFF Support skämde ut sig på Söderstadion med en kränkande banderoll.

Peter sa...

Stefan.
Du vill nyansera bilden av vad som hände.

Ändå så väljer du att i nästa mening ta upp en över fem år gammal banderoll från Malmö.

Det som hände där borde väl ha varit ungefär samma som hände Hammarby nu.

Vad Hammarbyarna borde ha lärt sig av MFF-incidenten är att hålla bättre koll på banderollerna för att man kan få leva med den dåliga publiciteten väldigt lång tid efteråt.

Anonym sa...

@Stefan: Jag tyckte det var relevant att THS kommenterade. Det är ju inte så att det är första gången på senare tid som just Bajen-klacken (eller delar av den) gjort bort sig. Tycker inte THS ska tiga, bara för att Aftonbladet skrivit om det.

Jag håller med Peter i argumentationen om MFF Supports fem år gamla banderoll. Och om du följt vad jag skrivit om supporterkultur så hade du sett att jag inte håller någon gruppering bakom ryggen.

Jesper sa...

Som nån som är hyfsat neutral så kan jag väl säga att man inte kan kräva av vanliga supportrar att de ska inskrida mot folk som slåss och beter sig hotfullt. I ett så kallat civiliserat samhälle är det meningen att polisen ska ha våldsmonopol och att medborgargarden inte ska behövas. Det krav man som en konsekvens kan ställa på vanliga supportrar, precis som på medborgare i övrigt, är då att de ska underlätta (eller åtminstone försvåra) polisens/säkerhetsvakternas arbete.

Eric Goesta Rosén sa...

Håller med Jesper om att det är knepigt att förvänta sig - som allt fler gör - att folket på läktarna handgripligen ska ta hand om eventuella dumskallar. Den tanken bottnar ju också i en rätt skev machokultur.

Sedan tycker jag inte att "Det finns bara en Jackie Arklöv" är värre än "Vi ska våldta era horor" eller "Mörda ett djurgårdsbarn", bara ny.

Samtliga levereras ju såklart utan något riktigt allvar bakom, vilket vissa tycker ursäktar precis vad som helst. Medan jag alltså inte tycker det.

Men mer dramatiskt än vanligt vete fan om det var. Ingen ny botten, som jag ser det.

Stefan sa...

Jesper...

Väl uttryckt.


Mats & Peter...

Ja, vad har de lärt sig? Faktum är att jag tror inte att de ens befann sig på Söderstadion (eller någon annan fotbollsplan heller) när det hände.

Men poängen med min kommentar - tja, eller kalla det kritik - var att det du skriver blev för förenklat och därför inte tillförde något.

Ja, annat än att du tydligen är upprörd.

Jag tolkar därför inlägget som antingen att du (a) hakar på Aftonbladet i din indignation eller (b) tar tillfället i akt att "sticka" lite på en annan klubb när tillfälle ges.

Jag hade nog av en skribent på THS - och det här får du ta som smicker istället - krävt lite mer :-)

Men åter till kärnfrågan. Visst gick den handfull personer det handlar om för långt.

Men MFF har liknande problem om man nu inte vill gå tillbaka till 2004 för att hitta en identisk händelse.

Ta supportrarna till MFF som körde kvartsamtal med Rolle och Gren i början av säsongen. Eller den turbulens med dödshot mellan ledare och spelare vi såg inledningsvis.

Känns inte helt friskt det heller.

Även om det inte är en ursäkt för de som hände på SöS (som jag också fördömer) så är det lite enögt att utkräva ansvar av den övriga publiken som du gör.

Ska vi fördöma samtliga MFF-fans för det som hände i våras i er klubb?

Anonym sa...

Som sagt.
Jag urskiljer ingen.
Jag drar alla supportrar över en kam.
Om så krävs.

Hagström sa...

Här måste jag skrida tiull Mats försvar. Det är verkligen inte så att Mats pekar finger åt andra klubbars fans och ser mellan fingrarna när det gäller MFF-övertramp.
Mats är rätt tydlig och konsekvent i den här frågan. Jag håller givetvis inte alltid med, men det är ju en helt annan sak.

Pelle sa...

Det är märkligt att debattörer på nätet aldrig kan se budskapet utan bara ser budbäraren. Om en "MFF-are" kritiserar nåt i en annan klubb så ska det alltid konstateras att alla är lika goda kålsupare - "men vad gjorde NI 2003???" - innan sakfrågan kan diskuteras. Vad har MFF med Arklövbanderollen att göra?

Det är förresten samma sak om man läser en politisk blogg - om tex Gudrun Schyman uttalar sig i en fråga kommer de första hundra inläggen i debatten handla om att hon är alkis, kommunist och manshatare. Även om uttalandet är något som alla kommentatorer skulle skriva under på om den kom från en annan "neutralare" mun. Det är tragiskt.

Jesper sa...

Tja, Pelle, det är ju vad politiska och kulturella debatter går ut på. Det är aldrig det som sägs utan vem som säger det, och vad den människan "egentligen" menar. Håller med om att det är idiotiskt.
I det här fallet kan jag inte tycka annat än att den ende som är ansvarig för den där banderollen är den som tillverkade den och höll upp den. Om det är så att andra supportrar hindrade vakter från att ingripa mot den, då är naturligtvis de också ansvariga. Det blir ju också ett problem om man, som somliga supportergrupperingar, hävdar att det är "deras" läktare, där "deras" regler gäller - då blir de också ansvariga för allt som äger rum där, precis som en stat är ansvarig för det som äger rum på deras territorium (om till exempel en terroristgrupp agerar från deras område och anfaller andra nationer). Så måste mänskliga samhällen funka. Personligen tycker jag också det är beundransvärt med civilkurage, att man vågar markera mot kasst beteende, vare sig det är våld, svinaktiga tillmälen eller fötterna på sätet på tunnelbanan. Men jag har själv tigit flera gånger i det sistnämnda fallet bara för att jag inte pallat ta konflikten just då, för att jag inte trott att andra passagerare i vagnen skulle backa upp mig, och så vidare. Det är samma sak på en läktare. En annan bajenkompis Magnus (inte Hagström) sa att han alltid hade tyckt att man skulle säga till om nån vrålade rasistiska saker från läktaren. Men sen hamnade han själv bredvid fyra skinheads som skränade "neger" en hel match, och han vågade helt enkelt inte. De såg för galna ut. Jag tror faktiskt att jag skulle ha gjort likadant.

Stefan sa...

Magnus...

Jag tror dig 100% vad gäller Mats ev. fingerpekande åt det ena eller andra hållet.

Det håller jag skribenterna på THS för goda för.

Men - för att avsluta och inte bli stämplad som ett "troll" här inne - det var just fingerpekandet i Mats inlägg jag reagerade på.

Och den lite förenklade beskrivningen.

Nåja, låt oss gå vidare.

Nu ska jag gå in på Sportexpressen och kolla vad de skriver för skit om djurgården :-)

Och håll tempot uppe på THS.