26 juni 2009

Roligt på riktigt

TV4 eller inte, folk har väl aldrig letat efter en ursäkt att festa? Jag tycker att U21-EM är ett utmärkt tillfälle till just fest. Roliga spelare, behändigt format på turneringen, hemmaplan och sommarsol. Det behöver inte vara märkligare.
Just nu sitter jag på läktaren på Gamla Ullevi och väntar på att läktarna ska fyllas av gultröjor. Även om det inte blir som Berlin 2006 kan det bli rätt festligt. Tänk om Sverige går åstad och vinner en fotbollstitel? Det är bara två matcher kvar nu. Eller om de åtminstone kan göra vad Lagerbäcks landslag har så svårt att göra: att vinna en utslagsmatch. Även om vi inte ska tro att hela U21-landslaget kan gå raka vägen in i A-landslaget vore det en grym vetskap för de här killarna att ta med sig i karriären: att veta att de kan vinna när det står mycket på spel.
Det finns tecken på att A-landslaget inte är helt tillfreds med mottagandet som ges U21:orna. Bara smeknamnet i pressen- ”det nya landslaget” – är provocerande. Och Lennartsson plockar poäng efter poäng på sina trivsamma, öppna presskonferenser.
Lagerbäck har inte varit sitt muntraste jag under den här turneringen, och tidigare i dag mötte en kollega Anders Svensson på stan.
- Ska du se matchen, Anders?
- Nja, jag vet inte riktigt. Bajrami spelar ju inte.
Samtidigt fylldes hela centrum och Uefas Fan Zone intill Kungsportsavenyn av glada, förväntasfulla människor. ”Nja, jag vet inte riktigt”. Den tror jag inte på.

Inga kommentarer: