08 juni 2009

Alla bollar på Zlatan!

Ni såg alla kvällstidningarnas taktikskisser, ni hörde försnacket. "Så ska vi hjälpa Zlatan", "Så ska Zlatan sättas i läge", "Så ska Zlatan sänka dansken", repeat ad nauseum.
För bara ett par år sedan kunde samma svenska kvällisar skriva om tre superswedes, tre spelare med viktiga roller i några av Europas allra största klubbar.
Nu har vi "Ibra". Punkt.
Landslaget har blivit ett lag med en stjärna och tio vattenbärare, där ingen i laget har någon annan roll än att serva Zlatan - och hur svårt kan det vara att försvara sig mot ett sånt lag?
Vi är som Liberia med George Weah, Island med Arnor Gudjohnsen eller Wales med Ryan Giggs.
Det gick fort.

4 kommentarer:

Eric Goesta Rosén sa...

Wales med Ryan Giggs är obehagligt träffande. Usch. Men samtidigt - när vi är just Wales med Ryan Giggs, eller ännu hellre - Slovenien med Zlatko Zahovic - borde vi åtminstone bygga spelet kring denne Zlatko. Nu gör vi inte ens det. Vi maler på enligt gammal tradition men utan spelarmaterial och tänker att vi har ett bra försvar (falsarium!), ett rappt och fysiskt starkt mittfält (bullshit!) och en Zlatan som liksom ska tillföra magi när bollen väl kommer var 24:e minut (gärna via en riktigt dålig passning från en trängd Chipp).

Det känns så jävla ogenomtänkt.

Mali sa...

Men hur skall Zlatan användas?
Nån som kan ge något bra förslag, eftersom det uppenbart inte riktigt funkar i landslaget?

Själv är jag fascinerad av draget med Lill-Chippen på vänsterkanten, hans inlägg med vänsterfoten är ungefär lika precisa och hårda som som sons försök med stödjebenet.

Anonym sa...

Som jag satt där på Råsunda i lördags, omgiven av fotbollsmiffon, fick jag samtala med min 9-årige son, som vet var Andreas Isaksson spelar idag.
Dock visste han inte vem Adam Johansson år (vilket jag inte klandrar honom för) varpå jag förklarade att förbundskaptenen av någon obegriplig anledning satte denne högerfotade göteborgsback på vänsterkanten. Liksom den högerfotade Chippen, som jag hoppas vi slipper se i landslaget i framtiden.

Två högerfötter på vänsterkanten: undrar varför det inte kom några inlägg.

Ulf sa...

Eric: Zlatko Zahovic!
Där kan vi snacka om en man som verkligen bar sitt landslag på sina axlar.

Max: Vi återkommer i ämnet...