21 maj 2009

På Lilla Torg där dansa de

Tidigare har jag spekulerat om huruvida det är Helsingborg eller Elfsborg som är Sveriges Portugal. Nu är det inget snack om saken: den utmärkelsen måste gå till MFF. Jag trodde inte att de skulle kunna fortsätta att kombinera så mycket bollinnehav med så mycket bristande ineffektivitet framför mål som de gjorde på Söderstadion i söndags. Men det kunde de tydligen. Och man kan snacka hur mycket man vill om John Alvbåge: om man hela tiden stöter på målvakter som gör fantommatcher och motståndarförsvar som har stolparna på sin sida, då är det ingen slump.

Så var de bara tre, tills vidare i alla fall. Jag har ju mina dubier om AIK:s möjligheter att hänga på topptrion, av det enkla skälet att de hittills vunnit så fort motståndet varit enkelt men förlorat så fort motståndet varit svårt. Kan de åstadkomma något mot Elfsborg idag, då ska jag ompröva min inställning.

Och för övrigt skräms jag ända in i märgen av att TFF nu plötsligt framstår som något slags favorit mot Djurgården i eftermiddag. Allt favorittryck är förhatligt. Jag är hur nöjd som helst med 0-0.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vän av ord undrar över uttrycket "bristande ineffektivitet", är det när man är effektiv?

Jesper sa...

Hmm, det var väl en sorts verbal motsvarighet till Labinot Harbuzis dribblingar. Låt oss kalla det ett medvetet försök att språkligt gestalta ämnet...