29 maj 2009

20.00

Som vanligt är jag inte riktigt redo att resonera kring händelser från den senaste matchen så här omedelbart efteråt. Ja ni hör själva hur illa det är - att kalla eftermiddagen nästa dag för "omedelbart" är ju bara det alarmerande, någon driven dagspressjournalist blir jag aldrig. Knappast heller en normalfungerande medlem av bloggosfären. Och twittra är ju bara att glömma (men det har förstås över huvud taget aldrig varit aktuellt i mitt fall, inte ens nära).

I stället för att tala om Mikkel Jensens många felpass, Fredrik Söderströms brister som bollspelare, 1-0 till AIK, bengalkastare, det sjunkande derbyintresset i Stockholm eller något annat som berör gårdagens fotboll så kastar jag mig över ett ämne i periferin.

Nämligen matchstarttiden 20.00 som ju ganska hårt har börjat debatteras i publikkrisens spår. En tes som hela tiden förs fram är att den starttiden skulle passa barnfamiljer särskilt illa. Jag lever själv i en barnfamilj och måste säga att tiden passar synnerligen bra. Mina barn är små och inte tillräckligt intresserade för att följa med på derbyn. 20.00 gör att jag ändå kan åka hem, hämta kidsen från dagis o skola, ta med dem till lekgympa, äta tillsammans med dem, krama dem och säga "nu går pappa på fotboll, i kväll läser mamma för er".

Just barnfamiljernas närvaro på fotbollsarenorna är ju något slags mantra i den dagsaktuella diskussionen. "För sent för barn som ska upp till skolan nästa dag" brukar det heta. Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara en avgörande skillnad om vardagsmatcherna i stället startade 19.00. Någon enstaka gång måste väl ett barn kunna vara uppe lite längre? Och resonemanget måste väl enbart gälla barn under en ganska kort tid period i livet - en 13-åring klarar väl att gå och lägga sig sent en enstaka kväll utan betyget sjunker till IG.

Jag inser förstås att om samtliga matcher började 20.00 så skulle det innebära problem för barn i en viss ålder att gå på fotboll. Men det är ju inte så - som det är nu kan matcher spelas på i stort sett alla veckodagar (även om fredagar är ovanliga) och ha en mängd olika starttider. En allsvensk match kan börja 14, 15, 16, 17, 18, 18.15, 19, 20. Är det inte en ganska bra ordning? Med dessa variationer i matchschemat bör det ju passa alla att någon gång gå på allsvensk fotboll.

Jag kan inte se att det skulle varit bättre när alla matcher spelades söndagar kl 13.30 till exempel. Då skulle ju de som har lantställe och vill tillbringa helgen där aldrig kunna se en match. Enbart lördagsmatcher skulle innebära samma problem.

Personligen är jag rätt nöjd med nuvarande upplägg där matcherna spelas på olika veckodagar och olika starttider.

2 kommentarer:

Cosmo sa...

Traditionalisten och bakåtsträvaren Hagström tycker att man kan sprida ut allsvenska fotbollsmatcher hur som helst.Vad blir nästa steg?Fira julafton i januari,Hockey-Börje mitt i sommaren,bandypremiär i maj eller 7-marsmiddagen på hösten.Bäva månde bävrarna.

Hagström sa...

Lite märkligt är det givetvis att jag förfäktar dessa åsikter. Nån jeppe som skriker "Skit i traditionerna" lär jag aldrig bli, vill det inte heller, men i det här fallet tycker jag lik förbannat att Allsvenskan vunnit på spridningen av matcher. Med nuvarande system snackas det allsvensk fotboll hos allmänhet och i medier i stort sett dagligen. Just i dag gladdes jag till exempel åt resultatet Örgryte-Djurgården, en match som dessutom började 13.00.