25 april 2009

Kriser och kransar

Efter att ha kommit hem och kastat ett öga på tabellen får jag säga att årets Allsvenska lovar att bli osedvanligt spännande. Ett storlag i kris - typ Malmö FF 1999, IFK Göteborg 2002 eller AIK 2004 - hör till de svårersättliga ingredienserna i en riktigt pikant allsvensk stuvning och Hammarby och Djurgården redan ut tt kunna leva upp till även högt ställda förväntningar på den fronten. Och Kalmar FF? Tja, de må ha baissat förväntningarna på laget hur mycket som helst, men nerflyttningsstrid lär ingen ha räknat med. Vi kan erinra oss 1970, när en svensk mästare senast flyttades ner - IFK Göteborg, vars supportrar stormade Eyravallen i Örebro i ett försök att bryta den avslutande match som beseglade eländet. Efter dess är en niondeplats faktiskt den sämsta placering en svensk mästare uppnått - Örgryte 1986 och Hammarby 2002.

Vad gäller Örgryte undrar jag när ett allsvenskt lag senast låg på en lika kass poängskörd och målskillnad efter fem matcher. "Enköping" viskar en röst i mitt bakhuvud, men jag har inte tillgång till referensmaterial och jag tycker mig minnas att de åkte iväg och slog Helsingborg på Olympia vid ungefär det är stadiet av serien. Att det går uselt för lag som åkt ut Allsvenskan även i näst högsta serien är emelltid inte ovanligt. Assyriska åkte den vägen bara för tt par år sedan och före dem var det väl Örgryte eller Oddevold. IFK Norrköping är inget särfall.

3 kommentarer:

Unknown sa...

http://www.rsssf.com/tablesz/zwed03.html

Enköping hade 1 p (1-1 hemma mot Landskrona) och 3-12 i målskillnad efter 5 omgångar.

Fredrik I sa...

Elfsborg 2001? Om jag minns rätt förlorade de säsongens fem första och säsongens fem sista matcher. Däremellan bara vinster.

(Ok, den där symmetrin kan jag ha efterhandskonstruerat eftersom jag gillar symmetri. Men i huvudsak tror jag att det var ungefär så det gick till.)

bobby d sa...

Elfsborg 2000 (var året) hade fem raka förluster och den i sammanhanget något märkliga målskillnaden 3-8 - bara uddamålsförluster alltså. Resten av säsongen gick betydligt bättre även om det bara blev två poäng på de tre sista omgångarna.

Brage 1993 tog en poäng på de åtta första matcherna - 0-0 hemma mot HBK - och förlorade de andra sju med siffrorna 0-7, 1-3, 1-4, 0-4, 3-9, 1-8 och 1-2.