08 april 2009

0-0 är fotbollens hemlighet

På väg hem funderade jag på om jag varit lika glad för resultatet 0-0 som jag nu var för 1-1. Troligtvis är svaret ja. Och i svaret finns något väsentligt, något som talar om fotbollens oerhörda kraft och styrka. Vi har alltså ett spel vars utövares ambition är att göra så kallade "mål" på motståndaren. Vi har också ett antal åskådare som reser i fem timmar för att få se detta inträffa. Efter 90 minuters aktivitet har utövarna misslyckats med det som är spelets avsikt. För de intresserade åskådarna, som alltså inte fått se sitt lag göra "mål", väntar ännu en femtimmarsresa. Och trots att de inte fått se det som spelet går ut på är de jätteglada och nöjda, eftersom den mållösa matchen resulterat i en erövrad poäng i den tabellsammanställning som fotbollen skapat för att få struktur i matchandet.

Det måste vara något märkvärdigt med ett spel där utövarna kan misslyckas och ändå ge åskådarna full tillfredsställelse.
Eller också är jag helt enkelt dum i huvudet som engagerar mig i den här sporten.

2 kommentarer:

Magnus sa...

Jag skulle vilja hävda att ambitionen i en enskild match är att göra fler mål än motståndaren och då har ju båda lagen misslyckats, oavsett hur många mål de har gjort om resultatet är oavgjort.

Hagström sa...

Du har förstås rätt i att varje enskild match där motståndaren gjort fler mål är ett misslyckande. Men det förändrar ju inte det lätt absurda i att fotbollsåskådaren kan vara jättenöjd trots att hans lag egentligen misslyckats med att över huvud taget skapa det som kan utmynna i en seger.