08 oktober 2008

Kassandras dröm

Den 26 april 1995 spelade Sverige EM-kval borta mot Ungern. Det blev 0-1 i regnväder med följande lag: Thomas Ravelli, IFK Göteborg - Roland Nilsson, Helsingborgs IF, Patrik Andersson, Borussia Mönchengladbach, Pontus Kåmark, IFK Göteborg, Roger Ljung, Duisburg - Niclas Alexandersson, Halmstads BK (Niklas Gudmundsson, Halmstads BK, 83), Håkan Mild, Servette (Robert Andersson, Halmstads BK, 63), Pär Zetterberg, Anderlecht, Stefan Schwarz, Arsenal, Klas Ingesson, Sheffield W. - Kennet Andersson, Caen. Jocke Björklund var avstängd, Jonas Thern, Martin Dahlin och Tomas Brolin skadade.

Det är det hittills största manfall på ordinarie landslagsspelare som jag minns och det gick mycket riktigt åt pipan. Visst är det lätt att säga att Sveriges styrka är att lagets helhet är större än summan av delarna, visst är det lätt att påminna om Spanienmatchen för två år sen. Men då var ju kuggarna just för att spela den typen av match på plats - Anders Svensson, Linderoth och Alexandersson på mittfältet, Mellberg därbak, Edman, Chippen och Marcus Allbäck som kunde stå för blixtsnabba omställningar. Nu är det Elmander kvar av de som gjorde succé den gången och så Zlatan och Kim istället. Bara de får bollen nån gång.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk vad man glömmer fort. Robert Andersson, HBK - se där ett namn från förr. Och att Klabbe spelade i Sheffield minns jag inte alls. Två år, enl wikipedia.

Jag tycker också att det ser mörkt ut inför lördagen, mycket mörkt. Men så är jag också obotlig pessimist (Jag hejar på Giffarna och har lärt mig att aldrig aldrig hoppas för mycket.) och notorisk feltippare.

Tommy sa...

Tack för historielektionen! Mycket intressanta spelare där mot Ungern den gången. Gudmundsson, vänsterfotad mittfältare?!

fredrik: Synd där på Sankala! Vad skall han göra nu?!

Anonym sa...

Tommy:
Väldigt tråkigt för Sankala. Det skär i hjärtat att se den behandling han utsatts för. Vad han ska göra nu vet jag inte.

Anonym sa...

Var kommer Kassandra in i det här fallet?

Jesper sa...

johansson: äh, du har rätt. Alla som lyssnar på denna olycksprofetia verkar tro på den. Jag ska börja sätta rubriker som SvD:s kultursida istället. "Svärta som berör". "Gudabenådad författare mot nya höjder."