02 september 2008

Tidningsläsning på gott och ont

Citat Petter Andersson i DN i morse:
"När man är på plats känns det här väldigt bra och med tanke på hur Hammarby ligger till i serien, plus att vi åkte ur cupen, så kändes det som rätt läge att dra".

Jag ska väl inte förvänta mig så mycket annat från fotbollens yrkesarbetare men det är ju inte vad man vill läsa.

Däremot gladdes jag åt AIK-supporterns KO-anmälan av sin klubb. Till en början av sedvanliga anti-AIK-skäl: aikare som tror att den egna klubben är större och bättre än den är, ja det är ju alltid kul. Men när jag läste artikeln fick jag mer sympati för saken. Killen vände sig emot den marknadsföringsstil som blivit alltmer utbredd bland fotbollsklubbarna. Man talar om sitt lag som en "produkt" och supportrar som "kunder".

Det här är naturligtvis en rimlig konsekvens av den synen på fotbollens åskådare. Säljer man biljetter till en "högklassig produkt" och den inte lever upp till de fina orden, då har ju "kunderna" rätt att agera.

Inga kommentarer: