28 september 2008

Jag ser rött

Lite ogint är det. Här har Kalmar FF just slagit den enda konkurrenten och åtminstone skingrat mina tvivel på att de skulle vara årets guldmedaljörer, och så får Viktor Elm frågor om varför deras spel fungerar så dåligt. Inte lätt att leva upp till mediahaussen nuförtiden. Själv är jag glad för kvinnans skull som kom förbi Offsides monter på Bokmässan idag. Hon var kalmarfan i exil och hade passat Benno Magnussons barn när han var yngre - Benno var "en sån där som aldrig blir vuxen, vad det än står i kalendern", sa hon. Hon sa en hel del annat, uppenbart nervös över seriefinalen nu när lillbrorsan Elm var sjuk, och nu är jag om sagt glad för hennes skull. Och för att Kalmar FF är så nära Trelleborgs FF man kan komma i en allsvensk guldstrid idag.

Och i övrigt? Jag gick förbi Aftonbladets monter när Fotbollsfrun talade och hörde orden "hård i magen". Jag bluddrade från scen med Olsson och Kennet Andersson och satt i Offsides monter med Kennet efteråt. Han var skeptisk mot landslagets nya system eftersom han var skeptisk mot svenska backar. Alldeles för otekniska för att klara 3-5-2, menade han, och det hade inte i första hand med landslagsbackarna att göra utan problemet var generellt. Svenska tränare måste börja om från början, menade han, utbilda försvarare som kunde spela, sen fick de gärna vara 1.70. Däremot skrattade han åt min hypotes att Lagerbäck ville ha folkets kärlek på sin ålders höst. "Den mannen bryr sig inte om vad någon säger."

Inga kommentarer: