07 juni 2008

Turk åt alla!

Nu äntligen började det på allvar. Inser att varje stor internationell turnering behöver turkar för att det rätta trycket ska uppstå, både på och utanför plan. Schweiz-Tjeckien kändes som en utflykt med skogsmulle i jämförelse, vilket inte nödvändigtvis betyder att Schweiz och Tjeckien förlorar mot Turkiet resp Portugal på onsdag. "Så där gör Hansson mot Grekland" sms-ade Ulf efter Pepes offensiva rusch med avslutande mål, men det ska vi kanske inte förvänta oss. Impades också av Ronaldos sätt att stå och gunga före frisparken som nästan gav 1-0 i första halvlek. Den ende jag skulle kunna tänka mig göra nåt liknande i svenska landslaget är faktiskt Kim Källström.

En annan sak är att jag, som hatar enfärgade fotbollsdräkter, verkar ha ytterligare ett dystert mästerskap framför mig. Kom igen nu, Uefa, måste fotbollsspelare se ut som jävla skridskoåkare?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ronaldos ansats vid frisparkar är en sevärdhet. Han lägger ner bollen, låter tåspetsarna nudda den, tar sen några distinkta, bestämda och rigoröst utmätta steg bakåt. Som en höjdhoppare, minus tejpbitarna. Sen ställer han sig bredbent, en cowboy från Madeira, och frustar som en boxare inför sista ronden. Hur illa man kan tycka om Man United, för att inte tala om den onämnbara klubb som Ronaldo nu ska vara på väg till, så kan man bara imponeras av honom själv. Av hans dedikation till jobbet, av hans fokus. Ruskigt intelligent frispark, som Volkan lyckades få fingertopparna på.

Staffan sa...

EM dog en smula för mig när Schweiz torskade. Vad gör vi nu? Börjar tänka på vm i Sydafrika?

Pusjkin sa...

Kanske minns jag fel men stod inte Ronaldo och gungade på samma sätt inför straffen i Champions leaguefinalen?

Jesper sa...

pusjin: Där frågar du fel man. Jag har inte sett till Ronaldo sedan VM 2006...