06 juni 2008

Tre hörnor straffs EM-tips: Ulf

Hur går det för våra killar?

Oavgjort mot Grekland, tyvärr förlust mot Spanien och Ryssland.

Vem blir årets Brolin?

Om vi talar ungt genombrott a´la Brolin 1990 blir det ingen, även om Sebastian Larsson kommer att få en hel del speltid. Jag hoppas dock fortfarande att det finns plats för en vänsterfotad vänsterback och att unge Dorsin, 27 år, får chansen. In my dreams. Om vi pratar Brolin modell Crystal Palace tror jag att oddsen är låga på att vi får se Linderoth kämpa mot övermakten, med sargad höft och med huvudet lindat efter krock i desperat närkamp.

Årets Kennet Andersson?

En spelare som är så bra att han inte går att hålla utanför startelvan, varpå Lagerbäck, som Tommy Svensson, finner upp ett nytt spelsystem för att få rum med honom? Nej, det kommer inte att hända. Men Rosenberg verkar ju ha bra fart på träningarna. Tänk ett sent inhopp med mål mot grekerna – sedan kan han bli svårpetad.

Årets Limpar?

Kim förstås, och han verkar ha insett det själv. En tråkig utveckling för spelaren som skulle bli Sveriges Gerrard (som i och för sig inte ens är med i EM). I dagens Expressen säger Kim angående sina chanstagningar och defensiva tillkortakommanden: ”Om man väljer att spela mig så är det det man får.”
Ungefär så sa Anders Svensson tills han var 29, sedan lärde han sig och är given på mittfältet. Det kanske finns hopp för Kim. Om inte annat kanske Lagerbäck slutar innan Kims karriär är över helt.


Hur går det för alla andra?

EM-bucklan höjs av tyskarna. Nästan hemmaplan och hyfsad lottning. Seger mot Schweiz i kvarten, Portugal i semi, Frankrike i finalen. Ryssland blir turneringens överaskning och når semifinal, Italien drar kortaste strået i Dödens Grupp C.


Din hemliga favorit om det nu går åt helvete för Sverige?

Det roliga är att det ändras hela tiden. Jag hoppas få nya favoriter – spelare, lag, tränare – så fort EM startar. Är svag för Tjeckien, men å andra sidan hoppas och tror jag att Schweiz tar sig vidare från just den gruppen. Det blir alltid roligare om värdlandet är med en bit på vägen.

Vem vill du bjuda på ett glas 95 %-ig Strohrom i sommar?

Jag fruktar att mina tv-soff-vänner och jag själv kommer att behöva tröstdricka några droppar när gruppspelet är över och festen fortsätter utan Sverige. Om jag har fel bjuder jag gärna Lagerbäck.

Vem vill du tvinga att lyssna på en radiopjäs av Elfriede Jelinek i sommar?

Tvång är inte riktigt min grej, men pjäserna In den Alpen och Ein Sportstück kan tillsammans med romanen Die Ausgesperten (De utestängda) vara lämplig läsning för svenskarna på planet hem.

Årets näsplåster?

Näsplåstret var en estetisk och funktionell höjdpunkt i jämförelse med den där mentol/eucalyptus-geggan som ett tag fick alla Arsenal-spelare att se ut som om dom hade kastat upp på sina tröjor. Jag hoppas vi slipper båda.

Och vad blir soundtracket till EM-krönikan?

Broder Daniel. ”But now it´s hard to see, through a fog of memories, but i remember when we were winning.” Bilder på det svenska lagets uttåg från EM 2008, varvat med korninga minnesbilder från samma spelares höjdpunkt i Portugal för fyra år sedan.

Inga kommentarer: