10 juni 2008

Expertis och högervridning

Stor förvirring. På varenda webbsajt där allmänheten ombeds rösta fram den svenska startelvan förväntas läsaren välja en "offensiv mittfältare" och en "defensiv mittfältare".
I TV4 slår experten Hasse Backe med självsäker stämma fast att Anders Svensson ska spela offensiv mittfältare. Hos SVT uttrycker Strömberg förvåning över att Svensson ska spela som offensiv mittfältare eftersom "han var ju defensiv mot Ukraina och Brasilien".
Vad är det frågan om? Har experterna bott i en grotta det senste året? Eller är det hos mig det har brunit i proppskåpet? Tala gärna om det i så fall så att jag kan börja blogga om elsäkerhet i hemmet eller något liknande.
Men vi har ju själva sett förändringen i det svenska landslagets spelsätt den sista tiden, Lagerbäck och spelarna har berättat om den, till och med de tidningar som ordnar webbomröstningarna har presenterat grafik med det nya svenska spelsystemet.
Jag kommer fram till matchstart att med en drucken papegojas envishet hävda att både Svensson och Andersson kommer att ha defensiva utgångspositioner på mittfältet - helt enkelt för att det är så blågult har spelat på sistone.
Antingen har jag komplett missupfattat något, eller så är det en halvdan uppladdning för en TV-expert att leva hemmaliv i Bergamo eller träna fotbollslag i Nordengland och Mexiko.

Det största felet med den svenska startelvan är att den är helt renons på vänsterfotade spelare. Förutom att vänsterfotingar besitter en allmänt högre kretaivitet och spelförståelse och är goda människor som gillar barn kommer slagsidan av högerfötter också att innebära - och den här analysen snor jag från Kåmark - att det blir svårare att trä in bollar till Chippens högerkant.
Dags att putsa högerdojans utsida, Svensson!

4 kommentarer:

Malena sa...

Jag och min bror sa precis samma sak om Backe, men han kan ju skylla på att han varit utomlands. Johan Orrenius har koll däremot:

http://blogg.expressen.se/orrenius/entry.jsp?messid=384560

Ulf sa...

Ironiskt att hans krönika inte blev publicerad (fast han kunde ju ha skrivit om den på sin blogg för en vecka sedan om han velat...). Orrenius chefer tyckte väl att det inte var en tillräckligt populistisk åsikt att torgföra...

joelh sa...

du blev bönhörd: jag hoppas att du noterade svenssons utmärkta höger-yttersida till chippen (då när denne lobbade rätt långt över ribban)

Ulf sa...

joelh: well spotted. Han är vänsterfotad i själen, Anders.