19 juni 2008

Synd att de inte tog det på allvar

Det var det där med rutinen som skulle vara så bra. Både Lagerbäck och spelarna pratade om att det här laget är så vant att spela viktiga matcher med kniven på strupen och att det skulle vara n så stor fördel. Det skulle det vara i Tysklands-VM också. Men jag har sett samma lag gå ut till viktiga matcher i två turneringar nu, och visa precis samma typ av handlingsförlamning, precis samma sämst när det gäller-uppvisning. Och man skulle kunna lägga till ett antal missade matchbollar i EM-kvalet innan platsen i årets EM säkrades.
Rutin är alltså inte allt. Att du har varit med i stridens hetta för behöver inte betyda att du hanterar den bättre. Och mot Ryssland såg det ut som om spelarna var så övertygade om att de skulle klara det på ren rutin att de inte tog matchen på allvar. Som om de var för lite tagna av stundens allvar.
Man får vara försiktig med efterhandsgnäll. Jag har gillat Lagerbäcks laguttagningar i det här mästerskapet, och köpt hans defensiva utgångstaktik och upskattat hans konsekvens. Problemet var att Sverige inte var konsekventa i går. Mot både Grekland och Spanien har laget sett till att ligga rätt i positionerna, krympa ytorna, göra det tråkigt för motståndarna - och eventuellt slå till när tillfäle gavs. I går gjordes inte det, och jag tror att det hade med bristande ödmjukhet att göra. Jespers favoritkrönikör Johan Esk var inne på det redan i går. Inför Greklands- och Spanienmatchen var försnacket helt inriktat på hur vi skulle stoppa motståndarna. Inför Rysslandsfajten var det plötsligt vi som skulle köra över dem. Men det här svenska laget ska inte bjuda upp till dans, det ska tråka ut.
Det är klart att man skulle önska att det var annorlunda, men sånt är inget man ändrar över en natt. Det kanske till och med kräver en ny chef.
Jag tyckte att Lagerbäck skulle sluta efter VM i Tyskland, och jag tycker att han ska sluta nu. Inte för att han är dålig, inte för att han har gjort några fel, inte för att han är tråkig - utan helt enkelt för att det ibland är försvarbart att byta för bytandets skull.
Som Mellberg sa: "Jag slutade som kapten efter VM 2006, det var bra för både mig och laget."
En efterträdare skulle inte direkt komma till dukat bord. Flera spelare lär sluta, återväxten är inte så himla imponerande och de som finns har inte direkt fått många tillfällen att skaffa sig rutin medan Lagerbäck har satsat på sina gamla favoritspelare. Om Lagerbäck skulle gå skulle också många av de andra ledarna följa med honom.
Det är så synd, för en sån där skapande förstörelse som Jesper pratar om, den ska komma för att man fattar ett aktivt beslut, inte bara för att det råkar bli så.
Jaja. Det kommer att bli några ruskigt sevärda kvartsfinaler i alla fall. Och snart börjar Allsvenskan.

1 kommentar:

Jesper sa...

Jag vill då tillägga att jag sällan tror att skapande förstörelse uppstår på grund av aktiva beslut. I fotbollssammanhang måste man nästan först ha kört sig i botten innan man ber om hjälp utifrån- som Danmark före Sepp Piontek, som Ryssland före Guus Hiddink. Många av oss kan tycka att Sverige kördes i botten igår, men jag tror inte det finns nödvändig konsensus kring den synen.