05 maj 2008

Den 51%-iga lösningen

För ett år sen jublade ett antal fotbollsfans åt att en korrupt och för brott mot mänskligheten anklagad miljardär köpte deras fotbollslag. I dag protesterar man när man samme man utövar den makt han har i kraft av att äga klubben.

Jag hoppas att Fotbollssverige - förbund, klubbar, supportrar, spelare, journalister - tänker efter ytterligare en gång när förslaget kommer om att ta bort klausulen som tvingar idrottsföreningarna att äga 51 procent vid ombildning till aktiebolag.

10 kommentarer:

Jesper sa...

Faktiskt precis vad jag tänkte om Svennisaffären! Har man tagit fan i båten får man ro honom i land!

Unknown sa...

Brott mot mänskligheten? En allt igenom korrupt och hal person är han kanske, men tillskillnad från nuvarande regering så vann han ett val, stort dessutom. Sen tror jag att protesterna är starkare i Sverige än i Manchester.

Med det sagt så bör man naturligtvis tänka efter vem man släpper in i klubben, även om jag inte tror att Allsvenskan lockar till sig riktigt samma klientel.

Anonym sa...

Jag som gnagare är mest glad åt att Milton snabbt insåg att han inte kom någonstans och har tystnat (även om jag inte kommer att vara helt lugn förrän han sålt aktierna)

Hagström sa...

Det kan hända att jag tog i när det gäller formuleringen "brott mot mänskligheten".
Men min poäng är förstås att man ska behålla regler som gör att klubbar inte kan hamna i vilken ägo som helst. Jag vill helst behålla den makt jag fortfarande har över min klubb, den makt jag utövar varje år genom att gå på årsmötet och tillsammans med andra medlemmar rösta fram vilka som ska bestämma över min tillvaro som anhängare.
/Hagström

Jesper sa...

Ja, men intressekonflikten är reell. Många supportrar är benägna att ha visst överseende om det dyker upp en potentat som visserligen är halvskum men samtidigt öser ut pengar på spelarinköp. Eller hur skulle du resonera, Magnus?

Anonym sa...

Thaksin är mer än halvskum. Se här vad Humans Right Watch hade att säga om saken:

http://hrw.org/english/docs/2007/07/31/thaila16544.htm

Jag undrar varför det varit så tyst om Svennis/Grips/Backes moraliska ställningstagande när de tog jobb hos en förbrytare under vars ledarskap systematiska brott mot de mänskliga rättigheterna (såsom systematiska avrättningar) begicks.

Anonym sa...

Edit : ...summariska avrättningar...

Och vad gäller huvudmannaskapet kan man väl konstatera att om Man City/FA/Premier League haft ett fungerande regelverk om vem som får äga klubbar så hade Thaksin-fallet kunnat undvikas.

Unknown sa...

Nej Thaksin är typ skum, Thailand var en diktatur långt in på 90-talet, omgivet av länder som Burma, Kina osv. Det är ju väldigt lätt att sitta i Sverige och göra "moraliska" ställningstaganden. Gå och köp en rättvismärkt banan så blir det bättre.

Anonym sa...

Jag är klart orolig. Håller förstås med Sanjay om att Allsvenskan kanske inte är den liga de siktar på i första hand. Men om någon miljardär med aktiemajoritet vill flytta Hammarby till Uppsala... kan det ju bli intressanta effekter.

Anonym sa...

Hammarby ligger redan i Uppsala, så det är inget problem. På något vis.