12 maj 2008

Ain't that just the way

Jag minns att jag såg matchen med min polare Rod på Tudor Arms på Östermalm. David Beckham satte en frispark i matchens sista skälvande sekunder och gjorde England klart för VM 2002 och vad vi pratade om efteråt var engelsmännens dåliga nerver, som gjort att de haft all möda i världen att klara 2-2 hemma mot erkänt klena Grekland.

Men vad vi borde ha lagt märke till var att Grekland, under nye tränaren Otto Rehhagel, faktiskt var ett lag på gång redan på senhösten 2001. Det gjorde vi inte, inte ens sedan de vunnit sin kvalgrupp till EM i Portugal genom att bortaslå Spanien. Inte ens före semifinalen mot Tjeckien kunde jag förmå mig att tro att grekerna verkligen kunde vinna hela EM - förr eller senare, trodde jag, skulle det överlägsna fotbollskunnandet ta ut sin rätt.

Det är det som gör mig ovillig att tippa den här gången. Finns det nåt Grekland bland de otippade nationerna i år - Polen, Ryssland, Rumänien, hemmanationen Schweiz eller Grekland själv? Egentligen tror jag att trenden kommer att bli densamma som i VM 2006, att de tunga pojkarna kommer att vara tillbaka i sadeln. Italien, Frankrike eller Tyskland.

Inga kommentarer: