13 april 2008

Rajajajajajajalakso

Första matchen, Norrköping borta, såg jag på en suddig storbildsskärm och kunde inte se skillnad på dem. "Pannbandsligan är ju riktigt bra", enades vi snabbt om. Vi var dock inte helt säkra på vem av dem som gjorde vad. Mer än att det bara var en av dem som gjorde mål, då.

Andra matchen, hemma mot Malmö, såg man bättre. Den lite mindre var utseendemässigt otroligt lik Fredrik Stenman. Den lite större och snyggare var en klippa på mittfältet. Den lite mindre gjorde mål, igen.

Och sen igen. Och sen igen. Nu vet förhoppningsvis även Siggi Jónsson att Mr Stenman-lookalike heter Rajalakso och inte Rajalasko och gör mål på ett sätt som vi inte sett sen Sören Larssen. Låt oss hoppas att laget lärt sig avstå från besvärliga vidareförsäljningsklausuler sedan dess. För om han stannar, och om de här fyra matcherna faktiskt avspeglar hans verkliga kvaliteter och inte bara nybörjartur och -entusiasm, så kan det räcka nästan hur långt som helst.

Jag vet att 19 inte är särskilt ungt för en anfallare internationellt sett (jag vet också att han räknas som mittfältare, men i realiteten spelar han lika mycket vänsterytter) men som bland annat kunde utläsas ur den där artikeln i senaste Offside så är Djurgården inte direkt bortskämda med tonårs-succér längre. Det var roligare förr, har jag sagt i några år. Inte längre. Det är roligare nu.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns mycket att glädjas åt. Jag är en kalenderbitare i mångt och mycket, men jag har ingen statistik som visar att lagen i toppen efter fyra spelade omgångar kommer att vara de som är i toppen när det ska avgöras. Oavsett vilket resultat ett sådant statistikletande visar så har även jag mycket att glädjas över.

Intressant vinkling i tidningarna dagen efter. Jag stod precis intill Cratz på presskonferensen och jag tänkte "JÖSSES!" när han började tala. Det tänkte uppenbarligen Sportbladet också.

Anonym sa...

Jag håller nu mitt allsvenska tips för mig själv eftersom det har gått rätt fel de senaste åren. Nästan i alla fall: tippade MFF som segrare de två senaste åren och det har jag verkligen inte gjort nu. Så långt känns det korrekt. Men jag hörde till de som inte trodde att KFF skulle vara med i topp och det känns nu kanske lite felaktigt.

Men jag var på plats på Ullevi på påskafton och såg den miserabla supercupfinalen så jag kanske blir ursäktad därmed.

Om någon nu undrar (och inte bara Isobel då): jodå, jag tippade DIF som topp-3. Enda laget från Sthlmsregionen som jag tror kommer att vara med i toppstriden.