18 november 2007

Skuggan av det förflutna (del 2)

Det var Tobias Linderoth som borde fått guldbollen. Se bara vad som händer när han är borta.

Jag har inte så mycket att tillägga. Jag är bakis och inser att jag inte kommer att palla öppna en enda tidning idag och jag inser att detta var Sveriges första nederlag med fler än två mål i en tävlingsmatch sedan hösten 1980 (0-3 i Belfast mot... Nordirland). Och eftersom jag började tänka på historien som alltid upprepar sig är det två resultat jag ser framför mig i eldskrift:

Spanien-Nordirland 0-1 (VM-slutspel 1982)
Sverige-Lettland 0-1 (EM-kval 2003).

Äh. Jag försöker övertyga mig själv om att biljetterna jag har till matchen mot Lettland på onsdag plötsligt är biljetter till en match av betydelse. Och att om vi förlorar den matchen har vi inte att EM att göra. Men jag kan inte förneka att jag just nu tänker på kvalet till VM 1994, fast inte på Sverige utan på Frankrike - Frankrike som bara behövde en enda poäng på de båda avslutande hemmamatcherna mot Israel och Bulgarien för att gå till VM och ledde mot Israel med 2-1 när det var åtta minuter kvar...

Vad gäller Skottland finns det väl inte mycket att tillägga, utom att det skotska landslaget är så nära filmen "Groundhog Day" som verkligheten kan komma. Och att det måste vara skottarna Nietzsche tänkte på när han skrev det där om den eviga återkomsten. Det finns, som jag har varit inne på tidigare, en viss bister tillfredsställelse i att hålla på ett lag som är fast ett sådan återupprepningstvång (som jag tror är den psykologiska termen för det), och det är i samma anda jag noterar att finländarna behöll sin chans till EM-slutspel genom ett Shefki Kuqi-mål i slutminuterna mot Azerbadjan. Nu behöver de slå Portugal på bortaplan i sista matchen och det kommer de naturligtvis inte att göra, men det skulle inte förvåna mig om de åker dit på ungefär samma sätt som Skottland - efter en magnifikt heroisk insats, efter att ha bränt ett öppet mål när det står oavgjort i slutminuterna, efter att slutligen fått alla förhoppningar krossade av ett portugisiskt kontringsmål på övertid.

Inga kommentarer: