07 oktober 2007

Vad är väl en match på Strömvallen?

Tråkig och dötrist och tråkig....
eller alldeles underbart förfärliga tre poäng.

"Vi vinner ändå aldrig mot Gefle med Jonsson avstängd" sa jag så sent som tidigare i dag. Jag vägrade hoppas, vägrade ryckas med av bisarrt stockholmspatriotiska rubriker om guldryck och guldderbyn. "IFK leder ju i alla fall" vidhöll jag stoiskt "och förresten kommer AIK helt säkert förlora med minst 5-0 om de vet att en vinst skulle riskera att ge oss guldet."

Det har de ju gjort några gånger förut. Men det var den, i mina ögon, bombsäkra poängförlusten på Strömvallen som gjorde det enkelt att stå över spekulationerna. Därför var det med kluven tunga som jag och lilla S dansade runt hemma i vardagsrummet till de glada tonerna av mammas framsjungna "Å en sådan härlig dag, djurgårn vann, djurgårn vann." Dansa med kluven tunga, förresten. Det var en majlardsk formulering.

Det jag vill säga är att jag har ont i magen. Att jag mot mitt eget förnuft, mot mitt eget bästa, har börjat tänka att om, och kanske, och förresten har vi väl vunnit med mer än fem mål i sista hemmamatchen förut. Fan.

Att AIK i dag spelade bort sig från guldchansen gör ju inte heller den där läggmatchen på Råsunda nästa vecka mindre trolig. Jag vill för all del påpeka att jag nog på många sätt skulle förstå ett sådant agerande. Varför skulle jag annars spontant ha glatt mig så åt deras poängförlust i dag, med vetskapen att den gör deras motivation till nästa match klart lägre? De trotsar mycken logik, de där känslorna. Jag säger inte att jag är stolt. Men jag säger nog som det är.

Det blir några veckor av ångest nu. Biljetter till sista matchen ligger på hallbänken. Lilla S ska få gå på sitt livs första match utanför magen. Aldrig hade jag trott att den skulle betyda så mycket. Jag håller ändå frenetiskt fast vid icke-hoppet. IFK leder ju. De vinner helt säkert sina återstående matcher. Och så dåliga som Elfsborg var, då för två år sedan, kan väl inte ens Brommapojkarna vara?

11 kommentarer:

Studiomannen sa...

Nej, någon målskillnadsaffär ska du nog inte hoppas på. Ej heller att AIK skulle torska mot Blåvitt och vara glada. De är ju inte dödspolare heller.

Nu talar en del faktiskt för Kalmar.

AIK borta för IFK: stor risk för tapp
HBK borta för DIF: dito

Jag var på Vångavallen idag...

Patrik sa...

1: Djurgården vinner säkert, det brukar de göra och det vore förstås förödande för svensk fotboll, även den här gången.
2: AIK kommer väl för i helvete inte riskera att BlåVItt vinner allsvenskan. Kalmar kanske, men inte Blåvitt. Dom hatar oss nästan lika mycket som er.
3: Men jag hoppas så in i helvete att jag får fel. Jag börjar gråta bara jag tänker på att det kanske, kanske kan bli guld igen.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Det är väl bara att lyssna på Daniel Örlund om läggmatcher och annat. Inte för att gnaget kommer göra det lika lättvindigt som mot malmö 2002 och 2003 (så 5-0 blir det kanske inte), men inte kommer de att gå för vinst inte.

Jesper sa...

isobel: ah, jag känner det nästan som när jag läser nån riktigt bra och hätsk debatt mellan ett par skribenter jag tycker illa om... skönt att stockholmslagen lever upp till alla mina fördomar och beter sig som om det vore Balkan...

Patrik sa...

Ja, vad som kommit fram sedan min kommentar talar ju för din tes, Isobel. Även historien med 1-0 till Elfsborg förra året.

Bara Blåvitt vinner, är jag nöjd. Men det kommer dom inte göra.

Studiomannen sa...

Jag tror inte att det spelar någon roll ändå, eftersom jag tror att HBK slår Djurgården. HBK är ett förbannat bra lag som hade guldvittring så sent som för fjorton dagar sedan. HBK gör mål genom Dusan Djuric och Magnus Arvidsson. Efter hård DIF-press spelar det liksom ingen roll att Jonsson petar in den i 88:e minuten. Typ så. Underskatta aldrig kvalificerat motstånd.

För övrigt var AIK riktigt tveksamma igår, men jag kan knappt tänka mig bättre tändvätska: IFK Göteborg hemma och dessutom matchen efter ett ur deras egna ögon sett FIASKO!

Isobel: jag känner till 0-5-matchen mot MFF. Men frågar du en MFF-are anser han inte att det var någon läggmatch. Jag gillar inte AIK heller. Men deras lag SKA göra sitt bästa och deras fans tycker fan så säkert att om Kalmar blir hjälpta av att AIK gör sin plikt är det för en god sak.

Jesper sa...

Poängen med sådana här läggmatchdebatter, särskilt sedan kvällstidningarna fått tag i dem och tröskat dem, är att det blir omöjligt för det misstänkta laget att förlora med 0-5. 0-1 går däremot utmärkt... Har de utpekade riktigt myckt skam i kroppen går de tom och vinner, som TFF mot BP ifjor.

Studiomannen sa...

Ähum - jag kanske ska sakta ner lite med tanke på vilka AIK möter i sista omgången....

Isobel Hadley-Kamptz sa...

Fast då glömmer du ju MFF-AIK 2002. Det var ju rätt mycket av en diskussion innan då också. Och kom inte och säg att 5-0 inte var läggmatch. Men, som sagt. Jag förstår det. Jag hoppades inte heller på vinst sista matchen förra året.

Anonym sa...

Isobel: 28 april 2007, MFF-AIK 4-0. Var det också en läggmatch?

Studiomannen sa...

Anonym: jag förstår vad du syftar på och då kanske vi ska ta upp KFF:s båda 0-5-förluster i somras.

Men jag har glömt detaljerna kring den där matchen -02. Hade AIK ordinarie lag? Vilket lag ställde MFF upp med? Tänk på att MFF anno -02 var ett bra mycket vassare lag än de är nu.