07 oktober 2007

FIASKO!

Det är signifikativt att jag gör fiasko även på det personliga planet, denna vecka. Innehållet i övrigt har ju varit mitt lags tack och hej både till guldstriden i Allsvenskan och UEFA-cupen. Hockeysektionen har dessutom i stort sett förklarats vara i konkurs. Följaktligen förvånar det inte att jag själv misslyckats kapitalt när jag utlyst en tävling på Tre hörnor straff. Jag hade helt enkelt gett felaktiga förutsättningar när jag påstod att fyra av dagens allsvenska lag tillhör de 300 främsta i maratontabellen för serienivå 3 i det svenska seriesystemet. Den kunniga läsekretsen har givetvis reagerat blixtsnabbt och påtalat underligheter i min tävling.
Jag lägger mig platt, inställer tävlingen, och redogör för fakta:
I Sveriges Fotbollsstatistikers sammanställning finns sex av dagens allsvenska lag med bland 300 främsta. Helt enkelt slarv av mig att missa två lag.
Hursomhelst, här är fakta:
101: Trelleborgs FF
108: Gefle
188: Brommapojkarna
217: Kalmar FF
255: Örebro SK
291: Gais

En liten tröst är att vi fick en diskussion i ämnet om att problematiken i att bygga den här typen av tabeller. Tre hörnor straffs läsare har nämligen hittat en alternativ tabell, där siffrorna inte är identiska med SFS-sammanställningen. Olikheterna kan bland annat bestå i olika sätt att tolka de mörka år då man ägnade sig åt att halvera serier efter våren och starta på nytt. Jag kommer aldrig att glömma och inte heller förlåta de halverade poängen i mästerskapsserien 1992.

6 kommentarer:

Studiomannen sa...

1992 ja...

...om vi tar på ögonbindel och öronproppar när AIK-arna pratar kanske vi kan konstatera att riktigt överlyckliga var HIF och Degerfors.

Men vad var det som var så unikt med Örgryte 1992 (Dagens quiz)?

Got blues sa...

De hade publik?

Studiomannen sa...

:-) Flugan: nice try!

Hagström sa...

Det var väl det året de flyttades upp två divisioner samma säsong?

Studiomannen sa...

Hagström: RÄTT. Helt sjukt egentligen. Förmodligen tack vare att
Den Störste Guden Av Alla Stora Spelare Och Sedermera Ledare satt på bänken.

Anonym sa...

studiomannen: kan man med anledning av det senaste meddelandet gissa sig till att du kommer att gå en del på dam-allsvenskan nästa säsong?