20 augusti 2007

Janne for statsminister

"Det ska göra ont att möta Juugåån!" vrålade djurgårdstränaren åt sina tjejer när vi mötte dem i S:t Erikscupen i våras. Sällan har en seger känts så skön som våra 5-3 den gången. Den attityden är direkt motbjudande när man stöter på den hos någon som ska ha med åttaåriga flickor att göra, man ärligt talat har jag börjat tycka sämre och sämre om den inom elitfotbollen också. Det är därför jag håller tummarna för att Halmstad ska vinna Allsvenskan. Nej, jag tror inte att Janne Andersson är nån velourfarsa - det lilla man har hört om Jonas Wirmolas drillning av halmstadspelarna tyder på motsatsen, precis som Anderssons bestämda sätt att behandla Dusan Djuric - men han är så sympatiskt befriad från behovet att spela macho inför kamerorna. Bredvid tonåringar som Norling och Siggi Jonsson känns han helt enkelt som en vuxen man.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Man behöver nog snarare vara en aning nedtonande om man har med råbarkade sällar som Tomas Zvirgsdauskas (puh!), Peter Larsson, Hans Mattisson och Magnus Arvidsson att göra.
Bortsett från det skyller jag absolut inte skulden på någon annan än Hammarby - domaren var dålig åt båda hållen - men det hjälper nog Hammarbys motståndare en aning att detta var tredje matchen inom loppet av en vecka för en av skador och avstängningar drabbad trupp.

Jesper sa...

neander: Mattisson är en mycket sympatisk herre bredvid plan åtminstone...

Anonym sa...

Även Henrik Rydström verkar vara ganska vettig - utanför plan.

Sånger från nedre botten sa...

Än så länge är vi besparade från den typen av beteenden i vår lilla serie söder om stan och det känns minst sagt skönt. Nå lycka till under hösten.

Jesper sa...

sånger: Har ni mött Hammarby? Vi har inte gjort det själva, men min erfarenhet säger mig att det är storklubbarna som är infekterade med den sortens mentalitet. Till och med åttaåringarna tränas av folk som vill göra karriär inom föreningen, eller som har stått på ståplats hela sitt liv och är inpyrda med s k "klubbkänsla". Lycka till själva!

Sånger från nedre botten sa...

Inget Bajen. Vi har däremot en rad roliga derbyn mot de omkringliggande förorterna, vilket jag tycker är precis som fotboll i den här åldern ska vara.