31 juli 2007

Sanningen skall göra eder fria

Rydström är bra. Tänk om fler fotbollsspelare kunde fatta att det enda sättet att hantera kvällstidningarna och deras enfaldiga chock-hat-såg-attack-världsbild är att bemöta dem. Att berätta precis hur det i verkligheten ligger till, istället för att tiga och bita ihop och tjura och hata mediavärlden för att den är som den är. Nu är det naturligtvis så att Rydström är mer verbal än de flesta och har bättre självförtroende, men det kunde vara kul om han startade en trend - att Lars Lagerbäck, Zlatan och alla andra som ideligen blir missuppfattade helt enkelt tar saken i egna händer och talar om hur saker och ting egentligen förhåller sig.

9 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Jag undrar hur många pratminus Markus Alexandersson kommer att få från Rydström i framtiden?

Malena sa...

Åh, Lasse Lagerbäcks blogg. Det hade varit otroligt roligt.

Studiomannen sa...

Malena: va? :-)

Jesper sa...

malena: ROLIGT vet jag inte om ordet hade varit... men kanske upplysande.

Fotbollsfolk jag gärna skulle läsa bloggar av: Erik Edman, Anders Andersson, Janne Andersson, Daniel Nannskog.

Malena sa...

Okej, eftersom jag uppenbarligen uttryckte mig luddigt så menade jag att det hade varit roligt i betydelsen intressant om Lagerbäck hade en blogg där han uttryckte sig öppenhjärtigt. Jag inser att det är en orealistisk idé men i alla fall.

Erik Edman har väl typ en blogg? Eller hade, jag hade glömt bort den. Det senaste inlägget jag hittar efter en snabb sökning är detta, fast jag hittar ingen startsida.

http://www.viasatsport.com/index.php?option=com_content&task=view&lang=se&id=91205

Jesper sa...

malena: jo, jag håller helt med dig om lagerbäck, att det hade varit intressant.

Sånger från nedre botten sa...

Efter att ha läst Alexendersson artikel fattar jag vad Rydström menar när han skriver "okunnigt patrask" om somliga sportjournalister. Att inte ens kunna se och känna till skillnaden på ett pekat finger och ett uppsträckt långfinger, ja då är man nog både blind och okunnig.

Anonym sa...

Jesper: Rydström är bra, men han spelar spelet och kan reglerna. Han borde inte bli speciellt förvånad att saker blev som de blev i Sportbladet. Förbannad förstår jag att han blev, men inte förvånad. Han vet precis hur tidningsbranschen (och tv med) fungerar (tro mig, I know). Han vet också sitt värde i Kalmar FF och kan därför kosta på sig helt andra typer av kommentarer och utspel än, ska vi säga någon av brassarna eller vem som helst som inte varit i klubben i tusen år.
Rydström kan inte, och behöver inte, hålla käften. Det senare gäller egentligen för de flesta spelare och tränare. Synd bara att så få fattar det – världen hade blivit roligare om fler pratat ur skägget.

Jesper sa...

kanje: Nej, visst har du rätt att Rydström kan ta ton i kraft av sitt självförtroende som medial person. Han har ordet i sin makt, helt enkelt, och har inte den defensiva inställning till media som många fotbollsmänniskor. Men just därför har han en hel del att lära ut, särskilt i den moderna mediavärlden. Man behöver inte hålla till godo med att bli vantolkad, om man är intresserad av att förklara hur saker och ting egentligen ligger till. Att sen alla människor inte är det, är en annan femma. Men kanske borde Svenska Fotbollförbundet vara betydligt mer offensiva i sin mediestrategi, låta Roland Andersson och ett par utvalda landslagsspelare blogga...