23 juli 2007

Du ska inte tro det blir sommar

Om nån frågar mig om jag haft en skön semester tänker jag väl inte slå ner honom eller henne direkt, men jag tänker nog kosta på mig ett ihåligt hånskratt. Sommaren 2007 har, av olika anledningar, varit en av de värsta i mitt liv. Fotboll blir under sådana förhållanden mest en distraktion. Den enda allsvenska match jag sett (om man får kalla det så) pågick på tv:n framför mig samtidigt som jag läste Robert Harris "Pompeji" och kolkade i mig rödvin, allt för att så effektivt som möjligt blockera mina egna tankebanor. Jag uppfattade att det var Djurgården och MFF som spelade och det blev 1-1, men annars försiggick hela alltet ungefär lika lång borta som vattenarkitekten Attilius vedermödor i Harris bok.

Nå, nu känns det som jag har visst hopp om att saker ska kunna vända till det bättre igen. Och vad finns det för bättre sätt att fira detta än att besöka den fotbollsfest som kommer att äga rum på Grimsta ikväll? Till min glädje ser jag att stockholmsvädret har insett vad som krävs av det, för himlen är härligt grå, poppelgrenarna utanför fönstret fäktar i vinden, regnet faller över Vanadisvägen och allt ser ut att kunna bli precis så man kan önska sig när Trelleborgs FF ska spela bottenfinal mot Brommapojkarna. Jag tänker klä mig i säck och aska, akta mig noga för att ta med mig några kompisar på matchen och hoppas på en publiksiffra som understiger 2000.

Inga kommentarer: