14 maj 2007

Ultimatum till Serbien

För att få lite perspektiv på Allsvenskan läser jag om det obönhörliga ödesdramat i juli 1914 som ledde fram till Första världskriget. Det lyckas ganska bra måste jag säga. Och när det inte räcker säger jag till mig själv att hallå där, Högström, 0-1 mot HBK innebär att TFF fortfarande har BP bakom sig...

Låt mig förresten påpeka att jag tillhörde en av de få skribenter som trodde på Hammarby före Allsvenskan. Ironi, säger ni? Nja, men inte helt och hållet. De senare åren har gett mig en bergfast tro på vikten att undvika förväntningar för svenska lag. Jag misstänker att Malmö FF i år kommer att skörda frukterna att man för en gångs skull lyckats komma undan favoritbördan. Pressen att segra förvandlas lätt till nederlag, som redan Kaiser Wilhelm fick lära sig.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kan man befrias från missnöjesfalangen (läs: Jeffrey Aubynn) och ta hem en allsvensk topp-mittback från någon av Europas reservbänkar så kan Hammarby bli riktigt farliga. Men utan en riktigt bra mittback går det inte i längden. Det är trots allt både Schleebrügge och Marteinsson som försvunnit.
Att en fullt rehabiliterad Erland Hellström tar hand om målvaktsplatsen i höst, är inget som skapar oro hos mig i alla fall.

Unknown sa...

Fast MFF var favoriter i år också. Åtminstone på upptaktsträffen.

Jesper sa...

sanjay: fast väldigt mycket mindre favoriter än de har varit de två tidigare åren.

...grönvita sidan upp! sa...

Vilken skribent är det du tillhör, Jesper?

Även de bästa ord-dribblare kan ibland snubbla på bollen. Det känns tryggt.

/mr Schmidt

Jesper sa...

gsu: Allt för att sprida lite glädje!/Jan Majlard