13 april 2007

Paragrafrytteri

Många med mig önskar säkert att den allsvenska tabellen efter denna den första omgången också ska vara gällande efter den 26:e och sista. För att ta reda på vilket av AIK och Djurgården som då skulle åka ut - eftersom ju enbart ett lag, tyvärr får jag i detta hypotetiska fall säga, förpassas ur Allsvenskan i år - hänvände jag mig till Svenska Fotbollsförbundets tävlingsbestämmelser för år 2007 och fann då, under §10.1, "Tävling enligt seriemetoden", följande föreskrifter:

"Placeringen avgörs genom antalet vunna poäng. Vid lika poängställning avgörs placeringen genom målskillnad, d.v.s. skillnaden mellan antalet gjorda mål och insläppta mål. Är målskillnaden lika stor, placeras det lag främst som gjort flest mål. Har lagen gjort lika många mål, är lagens inbördes resultat avgörande, där vid lika målskillnad, mål på bortaplan räknas dubbelt. Kan placeringen ändå inte avgöras, spelas en skiljematch på neutral plan, dock endast då fråga är om serieseger, upp- eller nedflyttning eller priser."

Så var det med det. Situationen lär inte inträffa, eftersom den, såvitt jag förstår, bara har uppstått en enda gång förr i Allsvenskans historia. År 1960 slutade både Hammarby och IFK Göteborg på 20 poäng och 46-49 i målskillnad, fast vad som gjorde att Hammarby blev sjua och Göteborg åtta vet jag inte - jag får hoppas Tim Nielsen läser det här. Högintressant bonusinformation är dock belöningen för den som uppmärksamt läser Förbundets tävlingsregler, ty vem har inte undrat vilket lag som räknas som bortalag och vid förekommande fall måste byta dräkt när en match - som det högst hypotetiska omspelet ovan - spelas på neutral plan? Jo, det är det lag som är "yngst inom Fotbollsförbundet"!

Allra mest intressant var dock följande lilla mening, under §7, "Numrering av spelare":


"Lagen ska ha sina matchdräkter numrerade (med heltal)."

Vi här på Tre Hörnor Straff har ju tidigare gått till storms mot den effektsökande numreringen av spelare med orimligt höga siffror, glatt oss när denna tyckts på väg att utrotas ur Allsvenskan och upprörts i vårt innersta när Hammarby, genom att tillåta Richard Kingson att bära nummer 50 på sin rygg, gjort alla dessa hederliga strävanden om intet. Vi är åtminstone tacksamma mot förbundet för att de med denna framsynta regelskrivning hindrar alla uppmärksamhetstörstande spelare som skulle kunna komma på tanken att ha decimaler typ pi eller promillegränsen för båtfylla på ryggen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jodå, jag läser det, men efter att ha dränkt sorgerna för att glömma misslyckandet med att försvara fjolårets pallplats i Offsides SM i fotbollsfrågesport ikväll (för lite historiska och för mycket allsvenska frågor enligt mitt tycke, vinnarna var dock mycket värdiga, var var du förresten?) känner jag mig inte lämpad att besvara frågan. Får se om det känns bättre imorgon eller, vilket är mer sannolikt, på måndag. Tror nog egentligen att Hammarby och Göteborg enligt reglementet kom på en delad sjundeplats och att eventuella andra uppgifter inte är officiella.

Tim

Jesper sa...

Av klockslaget på detta inlägg, Tim, förstår du att jag, för att kunna ha varit uppe så här dags i två timmare redan tillbringade gårdagskvällen under lugnare omständigheter än vad en Offsidefrågesport med tillhörande aktiviteter skulle kunna ha erbjudit. (ÖVERSÄTT FÖREGÅENDE MENING TILL LATIN!) Tråkigt att höra att du blev Sven Nylander, hoppas att konsekvenserna blir annorlunda! En intressant fråga är - vad skulle hänt om inte Sump-Hugo satt den där fel dömda men rätt slagna straffen 1964? Då skulle Djurgården och MFF ha hamnat på samma poäng och samma antal gjorda och insläppta mål - skulle det ha lett till omspel eller skulle inbördes möten ha avgjort?

Anonym sa...

Jesper:

Nu tror jag att jag är mogen att reda ut begreppen. Hammarby kom före Göteborg 1960 eftersom de vann båda de inbördes mötena, 2-0 hemma och 4-1 borta.

Angående det rafflande avgörandet fyra år senare så hade MFF blivit mästare, efter 1-0 och 0-0 i de inbördes mötena med Djurgården, om inte...

Kan också nämna att jag under mitt besök i storstaden i helgen passade på att beskåda ditt kära TFF. Det gav inte mersmak, även om jag uppskattade det svängrum som bjöds på bortasektionen där jag befann mig i sällskap med cirka 30 överförfriskade skåningar.

Beträffande numreringen av dräkterna så har jag ett svagt minne av att någon målvakt på 90-talet (Dick Last i Norrköping?) hade en kommersiell radiokanals FM-frekvens som nummer och att den innehöll en decimal (106.7 eller något liknande). Är detta bara en mardröm eller kan någon bekräfta att detta vansinnesdåd har utförts? Kan regeln om heltal ha tillkommit för att värja sig mot dylika hemskheter. Förvånar mig dock att förbundet endast kräver heltal och inte positiva sådana. Vem blir först med att ha -10 på ryggen?

Jesper sa...

Hammarbys publik har ju nummmer 12, ifjor kunde de ha fått -3 istället.