06 mars 2007

För bra för att vara sant

Hur fan ska det här sluta? Martin Ericsson, Sebastian Larsson, Kim, Runström, Kennedy, Sharbel Touma, Lasse Nilsson, Zlatan, Majstorovic och Chippen målskyttar. Ingen som minns att svensk fotboll är bäst i underläge? Vi får trösta oss med att Fredrik Risp och Östlund är skadade.

Här kan man se Paolo Maldinis och Christian Vieris favoritlåtar. Jag har inte hört hälften, men är positivt överraskad av att Maldini har Primal Screams "Country girl" som "låt nummer ett". Och är inte så värst negativt överraskad av att Vieri har Ricky Martin med på listan. Mats Rubarth gör nog bäst i att glömma en italiensk proffskarriär.

6 kommentarer:

Eric Goesta Rosén sa...

Får man önska här Jesper? Jag funderar nämligen över det här med försäsongen och resultaten nu innan allsvenskan drar igång. I och med att alla säger "klart det är viktigt att vinna" om det går bra och "resultaten spelar mindre roll" om det går dåligt vore det dödligt intressant att veta hur försäsongsresultaten faktiskt avspeglar sig i sluttabeller. Har du någon koll? Känner att jag kanske redan läst en dylik text i Offside en gång i tiden men hittar den inte.

Anonym sa...

Jag har läst många dy-lika texter i Offside. Närå.
Det var det här med korrelationen försäsongsresultat och slutlig placering. Ett år som är legendariskt i gnagarkretsar är 1979. Anno horribilis eftersom vi åkte ur MEN, mina damer och herrar anhängare av lag som vunnit mycket denna försäsong, vi vann rubbet på försäsongen. Jag var bergis på att vi skulle leka hem Allsvenskan den våren.
Så kan det också gå.

Jesper sa...

goesta: kan nån kan Tim Nielsen. Vi ska hoppas att han läser detta o känner sig manad. Hammarbys guldsäsong var väl också kass träningsmatchmässigt? Och Sveriges fiasko-VM 1978 och 1990 föregicks båda av väldigt bra träningsmatcher.

Anonym sa...

Intressant spörsmål. Tyvärr är det ett ämne jag aldrig har fördjupat mig i.

Utan att ha några fakta som stöder min teori tror jag att det går att hitta alla varianter på lyckad/misslyckad försäsong i kombination med lyckad/misslyckad säsong och att det blir svårt att finna några samband. Jag kan också identifiera några faktorer som kan försvåra möjligheterna att göra vederhäftiga observationer, t.ex. träningsmatcher mot ängagäng som ibland genomförs för att enkom träna anfallsspel/avslutningar och matcher med reservuppställning för att ge truppens perifera spelare matchträning.

För att bidra med något konkret kan jag nämna att Tottenhams senaste försäsong bestod av åtta matcher. De spelade oavgjort mot Borussia Dortmund och vann övriga sju - bl.a. mot Inter, Nice, Bordeaux, Celta Vigo och Real Sociedad. När Premier League sedan drog igång blev det fyra smärtsamma förluster på de sex första matcherna.

Tim

Eric Goesta Rosén sa...

Men om det är så enkelt att det inte finns något mönster, att försäsongen inte avspeglar sig i säsongen på varken det ena eller det andra sättet, så är det ju också en intressant insikt.
Min erfarenhet, grundad på hur jag bara "tror" att det är, säger mig att man kan se bara enskilda spelares tendenser och aldrig hela lags.
Dessutom brukar ju vårlaget och höstlaget ha förändrats rätt mycket nuförtiden, den allsvenska vinnarens startelva brukar spetsas rejält under sommarmånaderna.

Jesper sa...

goesta: Fast var det verkligen så med Elfsborg ifjor? Jo, minns nu att Jon Jönsson kom på sommaren, men annars var det väl samma lag?