21 december 2006

Erland i lugnare vatten

Säga vad man vill om Hammarby IF, men för Erland Hellström lär det framstå som en strikt och närmast pedantiskt välorganiserad miljö. När jag satt på Stortorget i Gamla stan för ett par år sen jobbade Erland som servitör på fiket i samma port. Det ägdes, visade det sig, av brodern till Assyriskas sportchef. Även om Thomas Anderssons brorsa har ett café misstänker jag att Hammarby inte kommer att föreslå att Erland hoppar in där för att dryga ut lönen. (Men jag kan ju ha fel.)
Jag drar mig dessutom till minnes en sak ett telefonsamtal som en Assyriskafunktionär återgav för mig. Assyriskafunktionären, som vi kan kalla Lars-Åke, sade sig ha blivit uppringd av Erland Hellström och svarat med orden "Vad vill du, bög?" (ty sådan var den hjärtliga tonen dem emellan.)
"Lars-Åke", hade Erland då sagt, "Löfbergs Lila knullar mig! Jag måste ha en espressobryggare!"
Sakförhållandet bakom denna poetiska replik var att Löfbergs Lila sponsrade Assyriskas målvaktströja, men tydligen inte betalade målvakten själv särskilt mycket för detta privilegium. Nu grep emellertid Lars-Åke in, ringde upp någon högt uppsatt person på Löfbergs Lila (som han hade kontakt med i jobbet) och skaffade fram en espressobryggare till Erland. Ja, Lars-Åke erbjöds enligt utsago flera stycken, men tackade nej till dem - "jag är en kristen människa!" Det var så, menade han, man skaffade sig ett gott förhållande till spelarna. "Då kan man säga 'dra åt helvete, bög!' till dem på bussen!"

7 kommentarer:

Mats sa...

Jesus Kristus, tänk om alla fotbollsspelare talade med sådan poetisk precision.
Mitt närminne är ju ett skämt, därför kan jag inte tvärsäkert fastslå om du hade med denna lilla godbit i ditt Assyriska-rep. Synd, i så fall.

Hans sa...

Hohoho, du är för underhållande nu Jesper. Sluta aldrig med dessa små anekdoter.

Assyriska, mein gott så många roliga inside-stories jag fått därifrån från min man på länstidningen. De flesta har naturligtvis Antoine som huvudman. Den allra bästa handlar om hur Antoine lackade ur på en presskonferens, just på min man på länstidningen, och skrek "Ditt Lilla Helvete!!!" till honom. Och just detta var ett milt uttryck för att vara från den gode Antoine. Tydligen finns ännu bättre små stories om honom och hans förhållande till höjdarna inom Södertälje kommun.

Jesper sa...

dysterkvisten: jag antar att vi inte har samma man på Länstidningen? Din råkar inte gilla Bryan Ferry? Jodå, jag har hört många roliga historier om Antoine, men just i Assyriska verkar han ha hamnat i en miljö där alla betedde sig ungefär på det där viset. Just när det gällde det koleriska, alltså (det första man lär sig, sa Micke Borgqvist till mig, är att när de menar "dra åt helvete" säger de "jag ska döda dig!"), men kanske inte när det gällde alkoholvanorna. Det var tydligen alltid lagledaren, Melek Bisso, som fick åka till Systemet innan han hämtade upp Antoine på Södertälje Syd. Organisationen i Assyriska är ju till att råga på allt så charmigt liten - svårt att tänka sig Bosse Lundqvist köpa ut till Siggi Jonsson innan han hämtar upp honom vid flygplatsen.

Hans sa...

Helt sjukt. Djupt tragiskt, men samtidigt så komiskt. Och nej, gissar att din compadre är den lite äldre HS, så nej, inte samma.

Jag hade lite grand samma "pendlingstider" som Antoine under perioden då han jobbade på fyran; han satt i samma X2000 vagn som mig halvdussinet gånger söderifrån och upp. Och varje gång var det något mycket roligt, alltid alkoholrelaterat. Min stora dröm är att anordna en middag med Peter Antoine och Wolfgang Picher här i mitt kök.

Jesper sa...

dysterkvisten: Visst är det HS som är min man. Det finns ett lite tradigare gubbsjukt inslag i historiefloran om Antoine, men sånt fanns det väl ändå inte något utrymme för på X2000. Det gick också roliga historier om Rolf Zetterlunds tid i Assyriska, hur han vid nåt tillfälle hade skrivit upp tolv man på laguppställningen före en match. Värst var det för stackars Tomas Turesson, som berättade att han hade fått ta med laget ut på stan vid en bortamatch i Boden, för att inte styrelsemedlemmarna skulle lägga sig i matchgenomgången-

Hans sa...

Jesper: tro mig, jodå. Men som sagt, inte ska man väl hänga ut en stackars tysk med familj och allt... Räcker kanske med att säga att han berättade för flickan i fråga att han skulle sitta i tv senare på kvällen, och att om hon tittade, så skulle han rycka sig tre gånger i kostymkragen så var det "inn hillschning te dajj!!!" Und so forth und so weiter.

Jesper sa...

dysterkvisten: Ack ja. Men om man är en man med sådan oemotståndlig attraktionskraft på det motsatta könet, då förstår man att det kan vara svårt att hantera sina gåvor...