18 oktober 2006

Svensk dikt II

Melankoli är ett fotbollslivets återkommande tema, något som tydligt visar sig i den andra delen av vår serie Svenska diktklassiker bearbetade av fotbollsspelare:

AFBYTAREBÄNKENS TANKAR

Jag längtar hem sen flera veckor nu
I sjelfva sömnen har jag längtan känt.
Jag längtar hem. Jag längtar hvar jag går
- men ej till menniskor! Jag längtar Face Art Studio,
jag längtar saxarne som barn mig klippt.


(Björn Runström, efter Verner von Heidenstam)

BACKAR

Vad backar har sorgsna ögon,
bruna och nån gång blå
-Vanliga allsvenska backar,
vem vet vad de tänker på?

(Glenn Hysén, efter Nils Ferlin)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag lyckades komma över ett brev som Zlatan skickade till Lagerbäck efter avstängningen. Inte visste jag att Interstjärnan läste Pär Lagerkvist...

Mitt ego är en risig skog
Där obegripliga fåglar skrika
Trevligare kille finner du nog
Men det kvittar mig nu lika

På originalet syns det att ordet ”trevligare” har skrivits ovanpå ett annat ord. Det ser ut som ”smartare”, men jag är inte säker.v

Jesper sa...

Det intressanta med just detta diktfynd är att man spårar ett tydligt inslag av Nils Ferlin ("Stjärnorna kvittar det lika") i denna för övrigt, som kanje så riktigt påpekar, av Pär Lagerkvist uppenbart inspirerade dikt. Detta visar på de kontinentala, postmodernistiska influenserna på Zlatans diktning och förklarar hans främlingskap inför den socialrealistiske Göran Greider-beundraren Lagerbäck.

Anonym sa...

Din litterära analys är på pricken, men trots det känns det oväntat att just Lagerbäcks fasta förankring i den svenska arbetarlitteraturen blir avgörande för Zlatans comeback i landslaget.
Zlatan verkar ju redan antyda en återkomst, men det krävs förstås en försoningsgest också och den kommer enligt mina källor att se ut ungefär såhär:

Det är jul 2006 och Zlatan ibrahimovic fryser om fötterna. Han har underskattat avståndet mellan järnvägshotellet i Ånge och den lagerbäckska familjegården i Ovansjö. Promenaden blir inte bekvämare av att han trampar den knarrande snön med tunna, handsydda italienska skor. De är ett utmärkt hantverk utfört av Milanos mest välrenommerade skomakare, men inte anpassat för den medelpadska decemberkylan.
Som grädde på moset har en söm på högerskon gått upp sedan Zlatan dragit till ett snöblock med en yttersida. Han ångrar bittert att han gav bort de varmare kängorna från Rosengårdstiden till de hockeyspelande ungdomarna i Ånges utkant som hade känt igen honom. Han hade i alla fall fått löfte om att de inte skulle sälja skorna vidare och köpa hembränt för pengarna.
Nu såg han i alla fall ljuset i toppen på backen.
Det var där det skulle vara.
Det värkte i foten, men formen var utmärkt och bara några minuter senare böstade han på Lagerbäcks port.
– Vem är det, vem är det? Det var Lasses röst.
– Det är Zlatan, släpp in mig!
– Zlatan? Han hördes häpen. Vad i alla tider vill du så här dags?
– Jag står här med trasig doja. Jag håller på att förfrysa foten. Du måste släppa in mig.

Och eftersom Lagerbäck har läst Moberg vet han att Nergårds-Anna orsakade Rasken förfrysning, kallbrand och död genom att inte öppna dörren. Så han släpper in Zlatan och över en kaffe i köket (ej espresso eller latte) försonas de både herrarna (ingen kram). Så småningom ersätter också förbunder Zlatans trasiga skor.

Så stark är litteraturens makt.

Jesper sa...

Det är tamejfan nästa julkalender!

Lill-Krizan sa...

Och om jag inte missminner mig så pulsade Rasken i bara strumplästen, varpå han givetvis ådrog sig kallbrand. Allt detta för att han lånat ut sina storstövlar till sin gode vän Klangen.

"Är du så goer mänska, att du unnar mig dina storstövlar..."

Det sitter någonstans där inne. Långt bak. Jag var faktiskt bara småpojk när det sändes på tv.
Har jag fel?

Anonym sa...

Du har rätt! Han fick använda sina gamla dojor och den ena var kass. Och som vi alla vet upprepar sig historien ständigt. Frågan är om Zlatan har läst sin Moberg?

Lill-Krizan sa...

Jag är skeptisk. Både till att Zlatan läser annat än Buster och att han skulle låna ut sina favoritskor ens till sin bästis Raiola.
En som däremot skulle njuta av att dra på sig kallbrand till förmån för en bättre behövande är Niklas "Rör inte min kompis" Alexandersson. Tvivels utan.