01 februari 2010

Tomas Brolin x 2

"Så sjuk blir jag aldrig" svarade Tomas Brolin när journalisterna vid sjuksängen frågade om han ska börja läsa böcker.

Det där citatet har Brolin fått mycket skit för. Det har använts som någon slags bevisföring i tesen att Brolin är allmänt obegåvad och trist. Så kan det vara, det verkar ju som att han ofta uppträdde drygt och oengagegerat i umgänget med journalister. Men just det här uttalandet tycker jag var genialt i sin slagfärdighet. Det var en replik som fick intellektuella att gå i taket. Och människor som anser att bristen på klassisk allmänbildning är anledning att degradera en människa är jag skeptisk inför.

Men mediebilder är ju som de är. Jag har ju också tyckt att Brolin verkar trist. Därför gladde det mig att läsa Micke Leijnegard i Metro. Som programledare för "Mästarnas mästare" uttalade han sig så här:

Vilken deltagare har förvånat dig mest?
- Tomas Brolin. Som fotbollsspelare var han sur och tvär när han intervjuades. I Mästarnas mästare är han glad, generös, smart och snäll. Det var också han som diskade och tvättade under inspelningstiden.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Med all respekt för Micke Leijnegard...
http://www.youtube.com/watch?v=Dn0pM8Q_O4g

Mali sa...

Apropå tv-tävlingar, ingen som har sett liknelsen mellan Robinson-vinnaren och Redaktör Hagström?

Det är min yngste son envisas om detta.

Anonym sa...

Har Hagström en Blue Saints tatuering på armen?!?!?
Eller det kanske inte var han som vann?
Robert - Tigerrandigt

Eric Goesta Rosén sa...

Tycker också det var snyggt när Brolin, med sin korkad-idiot-stämpel i bagaget sopade banan med de andra i den frågesportsgrej där man var tvungen att minnas alla rätta svar som de övriga tävlande hade sagt (svårförklarat). Ett slags skitsnygg pytterevansch. Mästarnas Mästare är för övrigt fantastiskt bra teve, lite överraskande.

Hagström sa...

Robert: skulle jag avslöjas med Blue Saints-tatuering skulle jag inte längre kunna visa mig ute. Frågan är om jag ens skulle känna mig säker om jag befann mig på Grönland.

Cosmo sa...

Med ditt förflutna förhållande till eskimåer ska du nog hålla dig borta från Grönland.

Jesper sa...

Nja, jag kan inte säga att jag minns några intellektuella som gick i taket av Brolins uttalande... Det var länge sen folk på allvar ställde några krav på bildning hos fotbollsspelare.

Även jag blev fast framför mästarnas mästare när jag av en slump satte på tv:n. Och då hade jag aldrig hört talas om Louise Karlsson förr. Anders Limpar var väl med i nya Superstars också?

Hagström sa...

Jesper: krav och krav, det finns i alla fall en vilja att idiotstämpla idrottsmän. Offsidejobbet om Glenn Hysén fick väl den typen av reaktioner? Som jag uppfattade det tyckte en del av läsekretsen att de fick sin bild av honom (som idiot) bekräftad.

Anonym sa...

Märkligt. Folk har bestämt sig från början isåfall. Jag känner Glenn Hysén sedan länge och han är kvick, rolig och begåvad.

Apropå förutfattade meningar så undrade jag hur jag skulle bete mig mot Stig Töfting då han spelade i Häcken. Karln ser fan farlig ut. Gick hur bra som helst. :)

Minns en gång när MFF mötte Häcken på Stadion och MFF gjorde ett mål som var offside. Domaren missade det. Töfting kommer raka vägen fram till mig och ser ut som att han ska slå ner mig:

"Var det offside?"
"Ja"
"Tack" och så dunkade han mig i ryggen. Bra tänkt. Ingen större idé att spilla energi på sånt.

Töfting läser nog James Ellroy, Andrew Vachss och Elmore Leonard.

leif e sa...

Töftings självbiografi No regrets är guld. 6 stjärnor i Ekstrabladet (=Dahlinklass). Jag kan dock inte påminna mig om att den redogör för hans läsvanor... Men det är klart en bok som Brolin skulle orka läsa.

Sven sa...

Jag är också positivt överraskad av Brolin, men vad säger ni om det här?

http://svt.se/2.21865/1.1873660/brolin_rolle_snodde_mitt_mal?lid=puff_1873697&lpos=lasmer

Jesper sa...

Såg det, frågan är om mannen verkligen menar det på allvar? Om det framförs med nån sorts glimt i ögat är det en sak, men annars...

Anonym sa...

Har man snackat med gamla fotbollsspelare och försökt reda ut problem man haft med statistiken står det helt klart att målen är oerhört viktiga. Det Brolin ger uttryck för (hatten av från min sida, 19 år efteråt vill han rätta till) borde vara vanligare.
Minns en härlig diskussion med Matte Werner nere på Årsta IP där vi gick igenom hans målskörd. Jag hade suttit på KB och gått igenom allt som fanns, men ändå inte fått rätsida på antalet mål. En tidning skrev si en annan så, internet har ju löst detta då alla tvister kommer upp till ytan direkt och inte i arkiv långt efteråt. Han ville bl. a. göra anspråk på ett självmål i ett derby tidigt 70-tal som han enligt egen utsago "skrämt in".
Robert - Tigerrandigt