30 augusti 2009

Sagt i sommar, del II

"Med Bajrami och Keene i laget hade vi vunnit"

Sagt av Elfsborgs tränare efter 0-3 mot Lazio.

Alltså, Magnus Haglund står inte Arsène Wenger efter när det gäller att låta självgod och arrogant.
Elfsborg hade förstås inte vunnit mot Lazio ändå, det är ganska uppenbart att svenska lag fortfarande - trots att de emellanåt står upp hyfsat mot lag från större ligor - är en aning sämre på den lilla detaljen att skjuta in bollen i mål.

Ändå tror jag att jag snart kan börja gilla Magnus Haglund för hans konsekventa sätt att vägra låta verkligheten påverka hans slutsatser. Om han bara hade haft någon att käfta med hade det kunnat bli riktigt roligt. Nu är alla andra tränare så väluppfostrade att Haglunds rop faller till marken oemotsagda, och omgivningen ser på, antingen oförstående eller roade.

Ändå måste Elfsborg stå som solklara favoriter till SM-guldet. Till skillnad från i fjol verkar inte Europaspelet ha skadat nyckelspelarna, och eftersom Anders Svensson inte har fallit för frestelsen att spela hem pengar i Saudiarabien (som han hotade med) och eftersom Bajrami fortfarande förgyller den allsvenska vardagen med sina roliga uttalanden, borde saken vara klar.

För spänningens skull kan man hoppas att Elfsborg inte vinner mot Blåvitt i kväll, men oavsett resultat ser jag fram emot att höra vad Magnus Haglund har att säga om det.

6 kommentarer:

Eric Rosén sa...

Men AIK tycker jag börjar bli dags att ta på allvar nu också. Efter gårdagens skickligt genomförda match med tokdominans mot TFF och en Antonio Flávio som såg ut att vara klasser bättre än defensiva mot- och offensiva medspelare tror jag de presenterat sig som guldkandidat på allvar.

Ulf sa...

Ja, absolut, AIK fortsätter att vinna, till skillnad från andra topplag. I övrigt var ju min analys av Blåvitt (Stiller i synnerhet) och Elfsborg klockren, eller hur?

Studiomannen sa...

Alldeles riktigt. Man får inte glömma AIK. För övrigt tippade jag alldeles rätt.

Däremot hade jag inte tippat rätt på tusen försök resultatet på Örjans Vall.

Och det kändes egendomligt att studiomanna sig på Finnkampen mitt i Allsvenskan...

Anonym sa...

Bajrami och Keene var med mot IFK, resultatet blev 4-0. Säger det mest om Lazio, Elfsborg eller IFK?

Studiomannen sa...

Det säger mest om IFK. Elfsborg är ett bra allsvenskt lag. Men de hade inte slagit Lazio med Bajrami och Keene i laget. Det är fel. Men med lite flyt så vinner ett svenskt lag mot ett lag som Lazio. Så jävla bra är de inte.

Men 4-0-viktorian igår är en taktisk triumf. Jag ville bara skjuta mig och hänga mig samtidigt när jag såg vårmötet på Borås Arena. IFK gick rätt in i Haglunds gillrade fälla. Den här gången var IFK rustat. Inte på pappret, men eftersom det inte var två papper som möttes spelade det ingen roll. Elfsborg fick stryk mot ett lag som för dagen var mycket starkare och smartare.

Sitter just nu och tittar på MFF-HIF. Chockerande skillnad i kvalitet. Både IFK och Elfsborg hade mycket enkelt slagit båda dessa lag.

Leif Engkvist sa...

- Spelmässigt var väl skånederbyt förmodligen det sämsta Malmö presterat i år. Men en poäng ska man alltid va glad för nuförtiden...

- Lazio är inget superlag på något sätt, Haglund kan mycket väl ha rätt.

- Nu när MFF inte kan vinna tycker jag att IFK är mest förtjänta. Visst, Elfsborg och Kalmar kanske spelar bättre, men de har ju så förbannat fula tröjor.