Förra året kom ett antal larmrapporter om ett dramatiskt sjunkande publikintresse för svensk fotboll, och i år har resonemangen fortsatt. Ett intressant inlägg som vänder lite på statistiken när det gäller Allsvenskans publikkris hittar du här Skribentens tes att de sjunkande snittsiffrorna har ett tydligt samband med utvidgningen till 16 lag i Allsvenskan känns rimlig. I själva verket var det ju faktiskt fler människor sammanlagt som såg allsvensk fotboll förra året jämfört med säsongen innan (även om den totala uppgången var marginell).
Det pågående U21-EM känns som en påminnelse om att det är för tidigt att fastslå en nedåtgående publikspiral. Intresset för dessa matcher är ju faktiskt exceptionellt - och inte bara när Sverige spelar. Nu handlar det visserligen om ett mästerskap vilket i sig skapar fokusering, men nog har något hänt med folkets engagemang för U21-fotboll. Bara genom att gå tillbaka fem-sex år i tiden märks en stor skillnad. Det vanliga på den här nivån har varit att man lagt matcherna på mindre arenor, och gärna på platser där man inte är bortskämd med toppfotboll.
Nu spelar man bland annat på ett par av landets största och fräschaste arenor inför femsiffriga publiknivåer. 14 000 åskådare är på plats på den arena som i U21-presentationen kallas "Malmö New Stadium" för att se ett direktsänt svenskmöte med anonyma Vitryssland. Och i Göteborg ser 15 000 människor matchen Spanien-Tyskland (också direktsänd i TV), det är egentligen en ännu påtagligare indikation på ett grundmurat fotbollsintresse i Sverige.
17 juni 2009
Goda nyheter, men gör helst inte vågen
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Just med tanke på mediahaussen och intresset inför turneringen så tycker jag att publiksiffran 14000 var en besvikelse igår. Vissa skyller på ticnet, andra på sponsorerna, men fakta är att det var i stort sett omöjligt att få tag på biljetter på ticnet kort före matchen, trots att stora delar av läktaren gapade tomma.
Det där med biljetterna verkar vara ett ständigt problem när mycket sponsorer är inblandade. Företag har biljetter till förfogande som aldrig kommer till användning.
jag var där - och hade Stig Töfting just bredvid mig - han antecknade flitigt i ett litet block efter vart och ett av Sveriges mål...
Bra inlägg av Bajaren - själv är jag rätt övertygad om att det är tätheten mellan matcherna. De flesta som går på match är "stammisar" och har under massa år gått på en hemmamatch varannan vecka - nu när det är varje vecka har många börjat hoppa över matcher,
Skicka en kommentar