07 maj 2009

Sämsta sedan 6 oktober 1974

15:e plats. Det är vår sämsta serieplacering placering någonsin, konstaterade Eliasson. Och det är ju sant, vi har legat näst sist men aldrig på plats nr 15 i en serie.

Det här var vår sämsta match på Söderstadion sedan 0-5 mot Malmö FF 1975, hävdade Anders.
Vi mindes båda den där matchen. Jag hade sett några av Bajens derbymatcher på Råsunda, och nu hade jag dragit ihop ett gäng från klassen för att åka till Söderstadion. Biljetterna på ungdomsläktaren kostade fem kronor, det var en summa som gick att betala även för de måttligt intresserade. Hammarby var min allt hetare förälskelse och jag ville få med klasskompisarna i en gemenskap som jag själv behövde mer än dem. Så småningom skulle jag hitta hem i min längtan men ännu famlade jag och det blev ett ganska misslyckat försök att frälsa killarna i klassen.

Det var en söndagsmatch i slutet av säsongen, Bajen hade gått dåligt under hösten och intresset var måttligt. Men jag hade hade lusläst boken Mål som hade en artikel om Hammarbys fans och fått för mig att det alltid var fullsatt på Söderstadion och, av någon anledning, att alla kom extremt tidigt. Jag propsade på att vi skulle vara på plats två timmar innan match, vilket gjorde att vi fick vänta en timme utanför grindarna innan de ens öppnade vändkorsen.

4 819 åskådare var på plats den här söndagen när domaren Bo Sandin från Marmaverken äntligen blåste i gång matchen. Och festivalyran som rått kring Bajen några år tidigare hade falnat rejält. Visst hejades det på Bajen men helt okänsliga för utvecklingen på planen var publiken inte. Det är svårt att hitta den rätta glöden när man spelar 0-5 hemma i en betydelselös match i slutet av säsongen. Men Anders och jag mindes fel på en punkt. Matchen spelades 1974, inte 1975.

Konstigt nog blev ändå en av mina klasskompisar från den där gången hängiven hammarbyare och jag träffade honom på nytt i går, när vi alltså upplevde den sämsta matchen på Söderstadion på 35 år.

3 kommentarer:

Ulf sa...

Tyckte att jag kände igen Marmaverken, utan att kunna placera det.
Men det är en av de övergivna platserna som fotografen Jan Jörnmark skildrat. I Hälsingland. Levde upp som sågverkssamhälle i mitten av 1800-talet fram till 1960-talet, och har sedan dess krympt, avfolkats och dränerats på alla sätt.
Enligt söderhamns kommuns hemsida är "de gamla arbetarkasernerna pietetsfullt renoverade".
Vet inte om jag kan se en koppling till Hammarby.

max lindberg sa...

En liten pärla från nån hemsida..

"- Nu står vi inför ett vägskäl där vi har gått igenom ett antal motgångar och då kan man antingen fly eller fäkta. Jag är en sådan som fäktas. Vinnardjävulen i mig väcks alltid när det går emot och jag har bestämt mig för att knyta näven och göra allt som står i min makt för att förändra situationen. Samma beslutsamhet skall förankras i spelargruppen och jag är övertygad om att de redan känner en enorm revanschlust."

Ehhh...

Ulf sa...

Vackert ändå. Han är fast besluten. Om nåt.