11 april 2009

Vi behöver din hjälp!

Om några timmar ska jag vara på Gamla Ullevi för IFK Göteborgs premiärmatch på nya arenan. Förutsättningar finns för att det kan bli alldeles enastående. Solen skiner, fullsatta läktare, två taggade lag, en rejäl bortaklack till och med.
Och en ny inmarschlåt för Blåvitt, som jag förväntas skråla med i.
Jag är ingen bakåtsträvare, eller vill i alla fall inte vara det. En ny Blåvitthymn är toppen, det är kul att den görs av en "riktig" artist som Joel Alme, jag kan köpa det melankoliska anslaget och Göteborgsromantiken.
Men ändå: texten, liksom. Har vi inte, här på vår lilla blogg i alla fall, kommit överens om att vitsen med ord är att de betyder något? Den här låten innehåller metaforik i Jan Majlard-klass.
"När vi kastat våra tomma glas?" Jag blir förbryllad. Vad då för glas? Är sången ett led i Panta mera-kampanjen? Finns det en undertext som jag inte begriper?
Kära läsare: surfa in här, lyssna, läs textremsan och återkom med en analys. Jag, och många med mig, behöver din hjälp.

3 kommentarer:

Patrik sa...

vill inte vara gnällig för jag älskar verkligen låten och joel alme, men jag håller delvis med om texten, det viktiga är väl att både blåvitt och änglarna är med.

alme sade i nån intervju på änglarnas hemsida att han ville beskriva hur folk rör sej på stan matchdagen, kanske avenyn är fylld med krossat glas?

dessutom: titeln? hade inte "för vi glömmer aldrig änglarna" varit bättre?
vad vet jag? jag är exilblåvit sedan 30 år

Anonym sa...

josåtte det måste ju vara ett sätt att hålla liv i den marina tematiken. Alltså glas som tidsangivelse till sjöss. Annars är det sannerligen ett mysterium. Vill även passa på att baissa TFFs nya Blå som stål. Obegripligt att ersätta fram för framgång och denna pärla
http://www.youtube.com/watch?gl=SE&hl=sv&v=at_nYgyj82Q

M Kottila

Ulf sa...

Glas som tidsangivelse till sjöss. Det handlar alltså om tidens gång, eller? De krossade glasen är tiden vi kastar bakom oss. Och en referens till "född ur hav"...
Ja, nu börjar allt klarna.