09 juni 2007

Tröst för ett gnagarhjärta

Två AIK-klubbmärken, mot ett Djurgårdens och ett Hammarby, bland golfspelarna, småfåglarna och schäferhundarna i DN:s dödsannonser idag. Hoppas nån håller koll på tabellen!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Smakfullheten går väl att diskutera. Men mig veterligen gläder sig inte AIK:are när andra AIK:are dör?

Anonym sa...

Nej, men möjligen deras antagonister...

Hagström sa...

Jag gjorde en undersökning av saken för tio år sedan. Mellan den 1 januari 97 och 10 mars 98 fanns tre klubbar representerade bland DN:s dödsannonser: BK Narva, Djurgårdens IF och Hammarby IF. Narva och DIF förekom en gång vardera, Hammarby 12 gånger.
AIK:arna kanske annonserade i svenskan på den här tiden?

Flugan på väggen sa...

Er hobby, våran livsstil.

Jesper sa...

Eller var det en mortalitets-peak för hammarbyare. Finns det några yttre faktorer som skulle kunna tänkas spela in?

Anonym sa...

Jag är ju inne på "flugan på väggens" linje. Hammarbyarna var för de andra med supporterskap som tangerar religionen.
Skulle man göra samma undersökning i dag tror jag dock att fördelningen AIK-DIF-Bajen skulle bli rätt jämn. Statusen för Narva BK är jag osäker på.

/M Hagström

Fussballgott sa...

Detta är nog ett typiskt svenskt fenomen. Varje gång jag har visat svenska dödsannonser för (icke religiösa) spanjorer, fransmän och tyskar har de blivit stumma av förvåning, ja nästan chockade, över att se att så många valt att ha klubbmärket i annonsen. Själv tycker jag att golfspelarvarianten är långt smaklösare...

Jesper sa...

Jag skulle nog säga att det är ett typiskt stockholmsfenomen. Åtminstone har jag aldrig sett något MFF-märke bland dödsannonserna i Sydsvenskan. Vet inte hur det förhåller sig i Göteborg. Men fussballgott har rätt att det troligen är ett uttryck för vår långt gångna sekularisering - jag vet inte hur det ligger till i England. (Vet inte ens om de har dödsannonser i vår bemärkelse i England)