01 mars 2007

Man borde köpa sig en tyrolerhatt

Sombrerovarning, sa min kompis Wille som jag lunchade med idag. Han tänkte på den klassiska bilden på Robert Prytz i denna huvudbonad, inför den avgörande kvalmatchen till VM i Mexico mot Tjeckoslovakien i Prag, hösten 1985. Ett dygn senare grät han i omklädningsrummet. Wille menade att detsamma var fallet nu.
Tja, med all respekt för en man som fyller år på samma dag som Ralf Edström tycker jag faktiskt att vi ligger ganska bra till. Inte nog med att vi har slagit Spanien hemma och vunnit de svåra bortamatcherna mot Lettland och Island, spanjorerna har dessutom förlorat mot Nordirland och Danmark spelat oavgjort mot dem (på hemmaplan!). Och ursäkta mig, jag vägrar tro att Nordirland är något hot mot den svenska EM-platsen. De har hävdat sig väl mot lag de kunnat slå ur underläge mot, och de lagen har varit Spanien och Danmark som är notoriska för att underskatta motståndare. Men när nordirländarna skulle föra spelet, hemma mot Island, blev det stryk med 0-3. Nej, om de nu tror att de ska kunna gå till attack mot Sverige, so much the better, för då blir det en solid uddamålsseger för oss, precis som det blev mot Lettland och Island.
Och vad betyder det? Jo, det betyder, om jag räknar rätt, att oavgjort hemma mot Danmark räcker för att säkra EM-platsen. Sen kan vi lugnt låta oss hamras sönder och samman i Köpenhamn och Sevilla (eller var nu spanjorerna spelar sin hemmamatch). Förutsatt att vi slår Lettland, Nordirland och Island på hemmaplan förstås, men si, det tror jag vi gör.
Jag tror alltså, förutom att jag gillar inställningen av rent principiella skäl, att Roland Andersson gör rätt i att säga att detta inte är ett nödläge för landslaget. Nordirland kommer att försöka gå på knock och Elmander och Rosenberg duger mer än väl för att kontrastöta (särskilt som vi har ett par mittfältare som går bra i sina klubblag och har saker och ting att bevisa i landslaget). Och sen kan vi ta det lugnt och, förhoppningsvis, få lite andrum under vilket vissa problematiska saker kanske kan lösa sig och någon hittills okänd kvantitet (Kennedy? Rosenberg? Samuel Holmén?) kanske kan kliva fram och visa upp sig.
Man borde köpa sig en tyrolerhatt.

Inga kommentarer: