29 januari 2007

En man för alla tider

Min gode vän Micke från Broby brukar hävda att hans jämnårige Pål Lundin uppfattades som en ganska städad karaktär i göingska sammanhang. Att det kan te sig annorlunda i andra miljöer framgår med viss tydlighet av Anders Bengtssons reportage i kommande Offside (som jag just fick se en pdf-fil av - i allmänhetens händer denna eller nästa vecka.) 6-0-matchen mot Österrike påsken 1991 minns jag vagt som första gången Kennet Andersson och Martin Dahlin öste in mål i landslaget. Jag visste inte att Pål Lundin satt spyfärdig på bänken, blixtinkallad som reserv för Thomas Ravelli, men märkt av två kvällar på klassiska Silverdalen utanför Älmhult. (Hasse Backe, då Lundins tränare i Öster, hade köpt en ask Läkerol till honom). Jag visste inte heller att nån en gång skrivit HJÄRNDÖD! med rött läppstift över vindrutan på Lundins Peugeot. Jag är glad jag vet det nu.

2 kommentarer:

Studiomannen sa...

Det går vilt till i de trakterna. Vänner från Älmhult har vittnat om huru Lönsbodapojkarna ville spöa "de jävla smålänningarna" för att de raggade på deras brudar. Men vad dansstället i Lönsboda heter vet jag inte.

Förmodligen är det hönsnät framför scenen... :-D

Anonym sa...

Silverdalen är ett oerhört farligt ställe. För knappa decenniet sedan spelade Paradisio där. Efter sju raka "Bailando" ansågs det för farligt för dem att vara kvar på scenen och de fick poliseskort därifrån.

Många är de som har förlorat oskulden till en drängfull och finnig mopedist från Liatorp i denna klassiska folkpark.