28 december 2006

Fältobservation

Stockholms småbarnsföräldravärld är begränsad. I Vasaparkens parklek såg jag idag, för andra gången denna höst, f d djurgårdsspelaren Johan Wallinder. Med sig hade han denna gång ex-lagkamraten i Örebro och Helsingborg, tillika landslagspensionären Mattias Jonson. Medan Wallinder såg ut som en helt autentisk vasastanfarsa i rock, jeans, randig toppluva och snygg halsduk (och dessutom hördes tillropa en liten flicka med namnet "Tindra") var Jonson klädd som vad min bror, vid en beskrivning över telefon, definierade som "en väktarpappa". Det innebar khakibyxor, nåt slags ganska tajt vindtygsjacka och tättsittande mössa som dras långt ner över ögonen. Jag placerade mig i närheten av de båda och försökte tjuvlyssna, men hörde bara att de pratade om vilka julklappar de gett folk. Jonson nämnde ett halsband och en stickad tröja. Journalistik, mina vänner, är the art of hanging around.

Inga kommentarer: