06 november 2006

Perpetuum mobile

Man vet att man bor i Stockholm när morgontidningens bevakning av Elfsborgs SM-guld inleds med ett uppslag om den "missade straffen". Plus en slingerbultig Majlardkrönika med sedvanligt språktrassel: "..den flagranta armföring som Andreas Augustsson utförde...". Rimligen slutar det här med att vi byter tidning igen, varefter DN:s kulturskribenter och Johan Esk driver mig tillbaka till SvD, och så vidare i evigheters evighet... Tertium non datur, som kanske T.S. Eliot sa.

10 kommentarer:

joelh sa...

ja, majlards krönika idag var en verklig bjudning! En riktig trasselsudd!

Jesper sa...

joelh: ja, med hela det insinuanta tonfall och alla de omotiverade hänvisningarna till egna sammanträffanden med mer el mindre betydelsefulla personer som mannen kan få till när han är på topp,

l.e: ja, men av kvällspressen väntar man sig det. Nästan rart att se Expressens försök att hitta material till ett "psykkrig" före matchen.

hade djurgården fått straff ger jag mig fan på att quirino hade tatt den och satt den. han hade trts allt nåt att bevisa.

och på tal om Göinge - det var vi som stod för guldmittlåset. Jon J från Hässleholm och augsutsson med åtminstone en pappa från Mala.

Hans sa...

Det är jättekul att Elfsborg nu får representera oss i Champions League-kvalet. Jag ser framemot en tung match mot de färöiska mästarna eller varför inte de isländska? Två heta nordiska derbyn, där Ellosmannekängerna ska visa white trash-nordborna var de ille skurna Ellos-kostymerna ska stå?

I ärlighetens namn, mitt AIK-hjärta till trots, håller jag med dig Jesper. Det är nästan pinsamt att vara AIK-are när nyheter och krönikor handlar om att vi blev av med guldet. Jag kan tänka mig ett par omvända scenarion, att vi exempelvis hängde med i guldstriden tack vare offsidemålet på Borås Arena; att vi tappade guldet vid 2-2 mot fucking Gefle, de tappade 0-2 mot fucking Elfsborg och så Arnefjords lilla skånebjudning. Och går man in i detalj och skärskådar alla domarmissar genom alla 26 omgångarna lär vi hitta fler än Augustssons hands.

Jesper sa...

dysterkvist: det brukar vara så, att det jämnar ut sig i långa loppet. "Vi har också fått feldömda straffar" tror jag Eric Persson sa när MFF förlorat guldet 64 på just en feldömd straff i Allsvenskans sista sekund. Och Norling ska ha all heder, han försökte inte skylla ifrån sig (inte i de intervjuer jag såg igår, i alla fall).

Hans sa...

Egentligen är jag allergisk mot "det jämnar ut sig argumentet" (allergin utvecklades under två säsonger då jag coachade ett division sju-lag i skåne, och allt, precis allt, gick emot oss).

Det handlar mer om utveckla en stoisk inställning till motgångar, att saker går som de går och det finns inte ett satans jävla piss att göra åt det, ungefär som alla GAIS-supportrars inställning till fotboll.

Enklare uttryckt, vinner man inte, då har man fan inte förtjänat det.

Och Norling är vacker, ur alla synvinklar. Grimlund hade en fin krönika om AIK:s omvandling i morse, och det ligger mycket i det här med hur AIK:s förändrade inställning till media också påverkar framgångar på läktaren och på planen.

Studiomannen sa...

Jag kan vara grymt långsint. Som när Lill-Prosten Karlsson (vars far spelade fotboll i AIK) satte segermålet i SM-finalen -75 mot Leksand och fick det bortdömt. Just det ja - det var ju hockey.

Köpte AB och GP idag för att skärskåda och det var förstås snack om straffen, men inte så mycket som jag befarat.

Och igår på Värendsvallen tyckte Bajenklacken att det var kul att AIK inte vann. Men annars fanns det inte många som hade kul där igår.

Isobel Hadley-Kamptz sa...

På lång sikt jämnar det kanske ut sig, men verkligen inte under en och samma säsong. Tvärtom tycker jag att det är tydligt att ett eller ett par lag gynnas av domarna per säsong. 2001 bajen, 2002 var det vi, 2004 halmstad, i år aik.

Jesper sa...

Har nu kollat Expressen och DN och finner (surprise, surprise) att SvD står i särklass vad gäller stockholmscentrism och allmän ovettighet. Johan Esk serverar sina vanliga språkliga maränger (Anders Svensson kan ge den totalharmoniska lyckan ett ansikte...den här gången kommer glädjen från en man som vet att han kan dö med ett leende på läpparna...han blev en mental boj att hålla sig i när nerverna började göra livet bökigt...) men innebörden är åtminstone förnuftig (han minns faktiskt att det förra helgen var ELFSBORG som ansågs bortdömda) i motsats till Majlards grälsjuka utbrott. Och Olsson är både vettig och kan skriva.

Anonym sa...

Olsson kan skriva.
Esk är vettig.
Majlard är... eh... Majlard. Han kanske kan något annat? Snäll mot hundar och barn?
Erik Niva är min favorit av de återkommande i tabloiderna.

Anonym sa...

"Fel dömd rätt slagen", Bernt 'Sump Hugo" Anderssons kommentar efter att DIF snuvat MFF på guldet efter en horribelt dömd straff. Det var någon gång på 60-talet.