02 oktober 2006

Barnens klotterplank!

Det har varit väldigt mycket snack om barns skyldigheter mot vuxna på senaste tiden. Men vad tycker barnen egentligen om den värld som omger dem? TRE HÖRNOR STRAFF har öppnat ett forum för det uppväxande släktet och har fått ta emot många kloka och tänkvärda frågor och synpunkter.

”Det är några på min skola som är militanta veganer och som mobbar mig bara för att jag tycker om annan mat än de. Varför kan man inte få äta vad man vill?!? P.S. Kan ingen uppfinna ett godis som både är jättegott och jättenyttigt? D.S. - Anders, 7, Borås.

”Varför ska det vara så krångligt med skatter och byråkrati och sånt? Man fattar ju ingenting!” – ”Sella”, 11, Göteborg.

”Varför ska nån annan bry sig om vilket jobb man har?. Varför ska inte människor kunna få syssla med vad de vill istället för vad någon annan tycker att de ska göra?” – Kjell, 14, Stockholm, Peter, 13, Helsingborg, Stefan, 14, Hisingen.

”Jag är större än någon annan jag känner. Dessutom är det min boll och jag har blivit målvakt bara för att jag skulle få vara med och spela. Ändå får jag inte vara med! Varför???” – Bengt, 40, Göteborg.

”Kan ingen uppfinna ett piller eller en maskin så att man inte behöver springa om man vill komma från en plats till en annan?” – Olof, 6, Malmö.

”Ibland tycker jag att min pappa är pinsam. Men han fortsätter att göra precis likadant, en gång klippte han sönder mina kompisars kalsonger bara för att han tyckte det var roligt och sa att jag inte har någon humor. Då blev jag ledsen.” – Tobias, 8, Sunderland.

”Vi tycker att det är fubbigt att vuxna ska få bestämma när barn ska få gå och lägga sig.” – Olof, 11, Gullspång, Christian, 10, Hällevik, Zlatan, 11, Malmö.

3 kommentarer:

Studiomannen sa...

Thomas, 13 år, Näsviken: favoriträtt pizza med ananas
favoritdryck juice och pappas vodka

Bosse, 17 år, Malmö: Om man har två äpplen och tar bort ett är chansen ungefär 70/70 att jag kan det!

Håkan, 12 år, Trollhättan: idag har de retats med mig för att jag spelar som jag heter. De ska få igen!

joelh sa...

Hehe, det här kan man ju spinna på hur mycket som helst..

"När jag blir stor ska jag få ett jobb så att jag kan köpa en assnygg bil och massor med fina kläder."
Olof, 9 år, Gullspång

"Det bästa jag vet är att vara i naturen och att fälla saker."
Klas, 7 år, Ödeshög

Tack för blogg!

joelh sa...

Hehe, det här kan man ju spinna på hur mycket som helst..

"När jag blir stor ska jag få ett jobb så att jag kan köpa en assnygg bil och massor med fina kläder."
Olof, 9 år, Gullspång

"Det bästa jag vet är att vara i naturen och att fälla saker."
Klas, 7 år, Ödeshög

Tack för blogg!